Jednoduše řečeno jde o zkratku pro označení všech poháněných kol čtyřkolového vozidla - čtyři ze čtyř. Tento pohon obou náprav bývá označován také jako 4WD (four-wheel drive). Hnací agregát je umístěn v přední nebo zadní části vozidla. Pohon je buď stálý nebo přiřaditelný k jedné z náprav, zatímco ta druhá má pohon trvale přiřazený. Vůz s přiřaditelným pohonem pohání pouze jedna, většinou zadní náprava a v případě potřeby zapne pohon na všechna čtyři kola sám řidič. U stálého pohonu je síla motoru distribuována na všechna kola současně a neustále.
Více informací... Systém pohonu všech kol byly nejprve navržen pro mnohem těžší stroje než pro osobní automobily. První patent získal britský inženýr Bramah Joseph Diplock v roce 1893. Jeho systém byl navržen pro použití na trakčním motoru poháněném párou (raný předchůdce traktoru), který byl postaven o pár let později.
První osobní automobil s pohonem 4x4 představili bratři Spijkers v roce 1902. Šlo o závodní model Spyker 60HP. V následujících letech si některé automobilky na pohonu 4x4 postavily svoji pověst.
Výhodou 4x4 je zvýšená trakce ve srovnání s automobilem, který má poháněnou pouze jednu nápravu.Vozy jsou také obvykle klidnější při intenzivním brzdění.
Nevýhodou je vyšší cena a spotřeba paliva. Větší hmotnost rotačních dílů systému pohonu všech kol také může zhoršovat rychlost reakcí celého systému.
Pohon 4x4 je typický pro SUV a off-road modely. Jde například o Subaru XV, Audi Q7 nebo Land Rover Range Rover.