Jde o typ převodovky, která při jízdě samočinně mění převodové stupně. Systém automatické převodovky je založen na samostatném přeřazování díky rozdílným parametrům jako je především rychlost auta.
Více informací... Snadné přeřazování rychlosti umožňuje konvertor točivého momentu, který přenáší točivý moment z pohonné jednotky do manuální převodové skříně. Ta je součástí automatické převodovky.
Vozy s automatickou převodovkou nejsou vybaveny pedálem spojky. Většina se ovládá volící pákou, která má obvykle tyto polohy:
D (Drive) – jízda vpřed
R (Reverse) – jízda vzad
N (Neutrál) – používá se k vyřazení převodovky z činnosti například při stání v koloně se zapnutým motorem- Umožňuje zatažení ruční brzdy a uvolnění pedálu brzdy.
P (Park) – parkování
Historicky první automatickou převodovku představil v roce 1904 T.J. Sturtevant. Ovšem první se do sériové výroby pustil koncern GM a pojmenoval ji Hydra-Matic. Vyráběla se od roku 1939 a úplně poprvé se objevila v modelech Custom 8 Cruiser.
Nespornou výhodou automatické převodovky je komfort a snadná obsluha automobilu. Dále je to také fakt, že chrání motor před chybami řidiče, přeřazuje rychleji a snižuje spotřebu paliva.