Třetí generace oblíbeného coupé od Audi je tady, zjistěte co je nového
Než si představíme nové Audi TT, pojďme si krátce připomenout, jaká je historie tohoto modelu. První generace Audi TT vyjela na silnice v roce 1998, základní kámen byl ale položen už konceptem představeným v roce 1995 ve Frankfurtu. Vzhled vyvolal kontroverzní reakci, jedni ho milovali, druzí zatracovali. Brzy tohle kupé získalo pověst auta pro metrosexuály a kadeřnice. První generace také bylo druhé auto nabízené s koncernovou automatickou převodovkou DSG, prvním byl Golf MkIV R32. Motorizace byly všechny benzínové, s rozpětím výkonu od 150 koní u motoru 1,8T, až po 250 koní nejsilnějšího modelu 3,2 V6 quattro. Na výběr byl pohon předních kol nebo pohon všech kol „quattro“.
V roce 2005 Audi představila koncept druhé generace na autosalonu v Tokyu, o rok později byla na světě produkční verze. Ta byla stejně jako ta předcházející postavena na platformě sdílené s Volkswagenem Golf a dalšími koncernovými vozy. TT povyrostlo do délky i do šířky, mezi motorizace se dostal oblíbený agregát 2,0 TFSI a v roce 2008 se pod kapotu vkradl i první diesel ve verzi 2,0 TDI quattro (170 koní, 350 Nm).
A teď už k včerejšímu odhalení nejnovější, tedy třetí generace Audi TT. Audi představilo varianty TT, silnější TTS a jako překvapení i 420 koňovou verzi, která se ale velmi pravděpodobně na silnice nedostane.
Už první pohled naznačuje, že designově jde spíše o evoluci, než revoluci. Jelikož je ale design jedním z hlavních prodejních taháků tohoto auta a doteď působil skvěle, nemělo Audi důvod měnit všechno od základu. Mě osobně se více líbí styling druhé generace.
Audi TT stojí na koncernové platformě MQB, díky které je o 50kg lehčí než odcházející model. Ve spojení s motorem 2,0 TFSI váží jen 1 230kg. I když se prodloužil rozvor o celých 37 mm, celkově je auto kratší (o 2 cm) než jeho starší varianta, což je v dnešním automobilovém světě, kde všechny modely pořád rostou, chvályhodná výjimka.
Shrňme si tedy rozměry:délka 4 180mm, šířka 1 832mm, výška 1 353mm.
Pokud jde o motorizace, v nabídce jsou tři agregáty. Benzínový dvoulitr TFSI s výkonem buď 230, nebo 310 koní ve verzi TTS. Třetí variantou je dvoulitrový turbodiesel s výkonem, ano uhádli jste, 184 koní. Diesel můžete znát z Octavie RS, benzínové TFSI je pak ve slabší verzi TT naladěno na 230 koní, což odpovídá Golfu GTI s Performance paketem. Potenciál této benzínové jednotky je vysoký a spoléhá se na ni v podstatě každé „sportovní“ auto koncernu VW od Octavie RS až po Seat Leon Cupra 280, který s ním nedávno zajel nejrychlejší čas pro „předokolky“ na Nordschleife. Aby Audi TT překročilo stín Golfu R, který má stejnou motorizaci, pohon všech kol a 300 koní, přihodili v Audi ještě deset koní navíc (pro model TTS). Všechny motorizace je možné spojit s šestistupňovým manuálem nebo automatickou převodovkou S-Tronic.
Pokud jde o podrobnější specifikace, udělejme si krátké shrnutí:
2,0 TFSI – 230 koní, 370 Nm, 0-100km/h za 6 s (manuál), nebo 5,3s (S-Tronic), maximální rychlost omezena na 250 km/h
2,0 TFSI TTS quattro – 310 koní, 380 Nm, 0-100 km/h za 4,7s
2,0 TDI – 184 koní, 380 Nm, 0-100km/h za 7,2s a maximální rychlost 235 km/h
Pokud jde o podvozek vpředu je zavěšení typu McPherson, vzadu nezávislé zavěšení. Verze TTS sedí o 10mm níž. Audi nabízí disky v rozměrech od 17 do 20 palců.
Uvnitř najdete zcela nový interiér, jehož dominantou je 12,3“ TFT display od firmy Nvidia. V nabídce jsou i sportovní sedačky (standartní pro motorizaci TTS) s aktivními bočnicemi, volant s plochým spodkem a 12-ti reproduktorový systém Bang & Olufsen.
Jako perličku na závěr jsme si nechali koncept Audi TT Sport Quattro. Tady se technikům povedlo z motoru 2,0 TFSI dostat 420 koní (6 700 ot./min) a 450 Nm (2 400 – 6 300 ot.min). A to agregát váží pouze 150 kg, výkon 210 koní na objemový litr je také velmi dobrý. Sprint na stovku zvládne tento koncept za 3,7 sekundy. Styl mu dodávájí 20-ti palcová kola i zadní spoiler.
Podívejte se na náš facebook (https://www.facebook.com/czAuta) a řekněte nám, co si myslíte o novém TT!