Velká Británie buduje dopravní uzel pro auta na vodíkový pohon. Hodlá do něj investovat 3 miliony liber (v přepočtu 91 milionů korun).
Nejdříve malá rekapitulace. Velká Británie se rozhodla stát se uhlíkově neutrální, aby „předešla klimatické katastrofě“ a vytvořila lepší budoucnost pro naše děti. Přišla tak s dlouhodobým výzkumným projektem Zero Carbon Britain (bezuhlíková Británie). Bezuhlíkovou se Británie chce stát do roku 2050. V rámci tohoto projektu zakáže výrobu a prodej aut se spalovacími motory, včetně hybridů, a to od roku 2035. Chce se také stát příkladem pro ostatní země, aby se celý svět podílel na lepším klimatu.
Samozřejmě, že projekt obnáší i více než zákaz benziňáků, ale nás jako motoristy bude v tomto článku zajímat hlavně automobilový průmysl.
V poslední době se stále více mluví o tom, že výroba elektromobilů může mít na životní prostředí větší dopad než provoz aut se spalovacími motory. Spousta odborníků také mluví o tom, že by se výroba mohla zaměřovat nejen na elektromobily, ale také na auta s vodíkovým pohonem.
Velká Británie nechce zahálet ani v tomto ohledu. Vytváří svůj první vodíkový dopravní uzel. Dopravní uzel je soustředění více dopravních cest. Například nádraží, stanice metra, ale i náměstí anebo celé město. Vodíkový dopravní uzel v Británii se má jmenovat jednoduše Transport Hub a bude sídlit v Tees Valley v severní části Anglie. Do Transport Hubu vláda investuje 3 miliony liber, což je zhruba 91 milionů korun.
Transport Hub má být nejen centrem pro auta s vodíkovým pohonem, ale bude sloužit hlavně k výzkumu a testování vodíku v motorech. Bude sloužit také pro skladování a distribuci vodíku do čerpacích stanic na vodík. Vodíková síť je mnohem méně rozšířená než síť stanic pro elektromobily. Na tom v Transport Hubu mohou také zapracovat, projekt má přinést 5 tisíc nových pracovních míst.
Dalších 4,8 milionu liber (146 milionů korun) chce vláda investovat do dalšího vodíkového dopravního uzlu v Holyhead. Přestože do něj vloží větší částku, uzel v Holehead má pouze doplňovat Transport Hub a má se soustředit na využití vodíku jako paliva do náklaďáků a jiných těžkých vozidel.
(Možná je potřeba připomenout, že vodíkové auto je vlastně taky elektromobil. Elektřina se ale vyrábí z palivových článků. Více: zde)
Kontakt: redakce@auta.cz
Zdroj: autocar