Setkali jste se s pojmem rekuperační brzdění a nevíte, co si pod tím představit? V následujícím článku si to objasníme.
Co je to rekuperační brzdění?
Rekuperace nebo-li systém rekuperace brzdné energie je proces, při kterém dochází k opětovnému využítí kinetické energie vozidla, která by se při běžném postupu brzdění přeměnila na nepotřebnou tepelnou energii. Rekuperační brzdění dobíjí akumulátory hybridních a elektrických vozidel.
Jak to funguje?
Celý proces začíná sešlápnutím brzdového pedálu (někdy stačí uvolnění plynového pedálu). Základem je fakt, že elektromotor pracuje oběma směry, tedy jako spotřebič i generátor. Jako spotřebič pohání kola a jako generátor dobíjí akumulátor:
1. Když přidáte plyn, motor je napájen z akumulátoru a tím je poháněn vůz
2. Po sešlápnutí brzdy se elektromotor přepne do režimu generátoru
3. V tomhle případě se při jeho otáčkách generuje elektrická energie, která se vrací do akumulátoru
Důležitý tip! Rekuperace je nejúčinnější, když je brzdový pedál sešlápnut pouze lehce
Kterých automobilů se to týká?
Jde o podstatnou součást elektromobilů a samonabíjecích hybridů. V praxi se využívá hlavně k dobíjení než k plnému nabití akumulátoru vozidla. Rekuperace se ovšem týká i některých vozů se spalovacím motorem. Zde to probíhá tak, že při brzdění dochází k posílení funkce alternátoru. Když pak vůz jede stálou rychlostí nebo zrychluje, alternátor nepotřebuje pro výrobu elektrické energie (která je důležitá pro fungování systémů jako je řídicí jednotka, klimatizace, autorádio a dobíjení autobaterie) tolik zatěžovat spalovací motor, což vede ke snížení spotřeby paliva.