Co se to děje s Teslou (TSLA) ?

Akcie Tesly vystřelily během několika měsíců na téměř čtyřnásobek, přičemž za posledních pár dnů vyrostly na dvojnásobek. Konkrétně 23. října 2019 se akcie obchodovala za 254.- USD, 17. ledna za 510.- USD, 4. února 2020 vylétla až na 968.- USD a uzavírala na 887.- USD. Někteří „analytici“ předpovídají růst až k 7000 USD!? Takový vzestup, za tak krátkou dobu, je na akciovém trhu nevídaný a odpovídá spíše spekulativním trhům s crypto měnami.

Vydáno 05.02.2020
1
/
2

Tržní kapitalizace firmy dosáhla 159,66 miliard USD , a to při prodeji 367 500 aut. Pro srovnání, tržní kapitalizace WV je cca. 100 miliard USD při prodeji přesahující 10 mil. vozů.
Nedá se popřít, že Elon Musk je pionýrem ve vývoji elektroaut, má nejlepší výrobek na trhu a angažuje se i v budovaní infrastruktury, ale na druhé straně má Tesla celkový dluh 13,3 miliard USD, jen za poslední rok vykázala ztrátu 862,5 miliónů USD.
Zde může hrát roli několik faktorů, které stojí za tímto nelogickým raketovým růstem.

elon mucks

První, co připadá do úvahy, je uzavření shortů. Někteří investoři již delší dobu spekulují nad poklesem akcií Tesly. Přibližně před rokem Tesla měla skutečně na mále. Musk zachraňoval pokles akcií prohlášením na Twitteru, že část akcií Tesly prodá Saudům. Kvůli tomu byl i následně vyšetřován, protože se tohle tvrzení nezakládalo na pravdě. Naopak suverénní fond SA prodal v roce 2019 většinu akcií Tesla za cca. 8,2 mil. a ponechal si jenom 39 tis.  Vliv na trh mohou mít pozitivní zprávy, že výrobce a dodavatel baterií do vozů Tesla, firma Panasonic, skončil v posledním kvartálu 2019 poprvé v zisku. Dále Internetem kolují zvěsti,  že se podařilo vylepšit baterie do Tesly tak, aby vydržely nabíjecí cykly po dobu  1,6 miliónu ujetých km a že se zvýší kapacita akumulátoru na 120kWh, což umožní zvýšit žádaný dojezd na 800 km (500 mil). To vše je potřebná evoluce ve vývoji baterií, ale ne revoluce, pořád jsou to ty samé „drahé“ články s nedostatkovým lithiem, které se nabíjí dlouhou dobu.

Myslím si, že  hlavním impulzem růstu akcií Tesly je hon na CO2 a představy klima-alarmistů, že člověk je schopný změnit klima na Zemi. EU vyhlásila Green Deal (v Německu Energiewenge), což je něco jako Maův „Velký skok“ v evropských podmínkách. Jak takový Green Deal může konkrétně vypadat, vyjádřil ve svém dokumentu (viz. ZDE)  britský regulační energetický úřad Ofgen, což by měla být kompetentní organizace. Vize CO2 neutrální Británie zahrnuje takové věci, jako 10 milionů elektroaut  do 10ti let,  zakázání prodeje spalovacích a hybridních motorů do roku 2040, přestat využívat zemní plyn k vytápění, tj. odpojení domácností od plynu, zvýšení větrných farem na čtyřnásobek, připojení baterií elektroaut do sítě (gridu), aby sloužily jako záloha pro vybalancování sítě. 

V EU začíná platit průměrný emisní limit 95 mg CO2/km z PRODANÝCH aut, což znamená, že všechny velké automobilky musí zařadit do prodeje e-auta. Fiat se již dříve vyjádřil, že zařadí do prodeje Teslu. Já bych osobně navrhl automobilkám, aby k jednomu drahému velkému SUV dodaly téměř zdarma do rodiny jako druhé auto malý elektromobil. Stačí, aby měl dojezd 180 km, odvezl děti do školy, na kroužky a sloužil jako nákupní taška. Průměrné emisní limity se takto hravě splní.

 Čeká nás velká a nákladná změna, která bude znamenat i změnu životního stylu prakticky všech lidí.
Tuto změnu budou financovat dodavatelé, výrobci a uživatelé „uhlíkových“ energií. Obdobně jako nyní dotujeme solární elektrárny v ceně elektrické energie, budeme dotovat elektroauta v ceně benzínu a nafty. Bude to mít i geopolitické důsledky pro dodavatele tradičních uhlíkových energií, kteří se budou muset přizpůsobit. Úplně zaniknou některé profese. Těžko říct, jestli tento tlak na výrobce bude mít za následek skok v technologickém vývoji např. baterií nebo naopak je to nákladná slepá ulička. Jedno je ale jisté, na změny klimatu to nebude mít žádný vliv a škody způsobené na životním prostředí nejsme v současnosti schopni ani odhadnout. To je ovšem téma na další články.

Zdroje:

https://cutt.ly/PrAtyg6
https://cutt.ly/9rAtrQh

 

Diskuse

Diskuse neobsahuje žádný příspěvek
Zobrazena strana 1 z 1 celkem