Za podvody s emisemi musel Volkswagen zaplatit tučnou pokutu. V návaznosti na to, se začaly vyšetřovat i ostatní automobilky. Bič teď dopadl na Renault.
Dieselgate byla aféra Volkswagenu, kdy v sobě měla některá auta této značky zabudovaný software, který poznal, jestli je auto na emisních testech nebo normálně na silnici. V případě, že bylo auto na testech, software dočasně snížil emise, aby auto prošlo kontrolou a na silnici si auto vesele hýřilo výpary dál.
Samozřejmě se na to došlo a Volkswagen tato aféra stála 33,3 miliard dolarů. To je v přepočtu asi 700 miliard korun. Jen ať máte představu, to je zhruba polovina rozpočtu České republiky pro rok 2021.
Nicméně se Volkswagenu nějaké peníze vrátí. Konkrétně to má být 7,3 miliard korun. Stane se tak po dohodě se čtyřmi bývalými manažery VW Group, na jejichž bedrech by měl skandál stát. Jde o Martina Winterkona, bývalého generálního ředitele Volkswagenu, který má zaplatit v přepočtu 285 milionů korun. Ruperta Stadlera, bývalého ředitele Audi, který zaplatí 105 milionů korun. Stefana Knirsche, bývalého výkonného ředitele Audi, který zaplatí 26 milionů korun a Wolfganga Hatze, bývalého manažera Porsche, který zaplatí 38 milionů korun.
Že vám počty nesedí? Máte pravdu. Zbytek, tedy zhruba 6,8 miliardy korun, dostane Volkswagen z D&O pojištění jako náhradu škody.
Jak s tímto vším souvisí Renault? Na základě aféry Dieselgate z roku 2015 se začaly vyšetřovat i ostatní automobilky. Vyšetřování Renaultu začalo v roce 2017 a došlo k závěru, že Renault musí zaplatit kauci ve výši v přepočtu půl miliardy korun, s bankovní zárukou 1,5 miliardy korun. Vyšetřovatelé našli vozidla, která produkovala 10x více NOx, než je povolený limit (u VW to bylo 40x více).
Renault vydal prohlášení, že nespáchal žádný přestupek, a že jeho auta nemají žádný software pro regulaci emisí. Dodal, že auta jejich značky vždy splňovala francouzské a evropské předpisy.
To tvrdí Renault, ale soud si tu pokutu asi nevycucal z prstu, že?