Že vám tenhle název nic neříká? Ineos Grenadier je nový odolný teréňák, který vznikl, aby převzal štafetu po Land Roveru Defender.
Vznik tohoto offroadu je spjatý s docela nevšedním příběhem. Když se jeden z nejbohatších lidí Velké Británie, miliardář sir James Arthur Ratcliffe, v roce 2015 dozvěděl, že automobilka Land Rover ukončí výrobu jeho oblíbeného modelu Defender, byl velice zklamán. Ale jak se říká, přání je otcem myšlenky, takže Ratcliffe dlouho nesmutnil a rozhodl se jednat. Nejprve oslovil samotnou automobilku s tím, že odkoupí licenci a vybavení na produkci Defenderu. Ta ale jeho nápad odmítla.
V roce 2017 se ovšem v londýnské hospodě The Grenadier zrodil odvážnější nápad. Jak už to tak bývá, nad sklencí piva člověk vymyslí kdeco. Ratcliffe přišel s myšlenkou vyrábět a prodávat vlastní robustní terénní automobil s žebřinovým rámem.
Tak se zrodil Ineos Grenadier, jehož výrobou byla pověřena rakouská firma Magna Steyr. Motory se Ratcliffovi podařilo získat od BMW, které bylo ochotné zaručit dodávku spalovacích jednotek až do roku 2035.
Odolnost a všestrannost vozu byla testována nad rámec průmyslových standardů a každodenních požadavků. V únoru minulého roku tým inženýrů testoval výdrž modelu v nejtěžších terénech a za nejextrémnějších klimatických podmínek. Podvozek s žebřinovým rámem, stálý pohon všech čtyř kol, tři uzávěrky diferenciálů a pevné nosníky náprav, to vše v kombinaci s 3litorvým řadovým šestiválcem tvoří vůz, který se nezastaví téměř před žádnou překážkou. Benzínový motor nabízí výkon 285 koní a točivý moment 450 Nm, vznětový motor nabídne 249 koní a točivý moment 550 Nm. Motor spolupracuje s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF.
Inspiraci ve svém duchovním předchůdci Ineos Grenadier rozhodně nezapře. Vůz je dlouhý 4927 mm, široký 1930 mm a vysoký 2033 mm. Rozvor náprav měří 2922 mm. Hmotnost automobilu je 2,7 tuny, ale dokáže za sebou utáhnout přívěs o hmotnosti do 3,5 tuny. Interiér kombinuje praktičnost s moderní luxusní výbavou. Na první pohled zaujme střední část palubní desky s mohutnými ovladači a v podobném duchu se nese i stropní panel.
Vyrábět se Grenadier bude v továrně Hambach v Alsasku ve Francii a první vozy by měly dorazit ke svým majitelům už v září letošního roku. Zájemci z Česka nebudou ochuzeni, protože teréňák zamíří i k nám. Dealerem značky v České republice bude plzeňský autosalon Dajbych, který už pracuje na vytvoření showroomů. Objednávky budou spuštěny za pár dní, přesněji 18. května.
Dajbych už zveřejnil ceny. Základní verzi pořídíte od 1 555 500 Kč, terénnější provedení Station Wagon Trialmaster Edition a verze Station Wagon Fieldmaster Edition začínají na 1 788 900 Kč.