Zatímco na některých místech České republiky lze na teploměrech stále naměřit teploty přes 20 stupňů, tak v jiných částech napadl už první sníh. Ať už jste z té či oné oblasti, sníh nás na cestách pravděpodobně potká všechny. Jak jezdit na sněhu a náledí?
Opatrnost
Prvním pravidlem je samozřejmě opatrnost. Někdy je třeba si uvědomit, že dojet o pár minut později je lepší než platit za opravu nabouraného vozidla nebo kupovat auto nové. (Ale kdyby náhodou, víte, kde hledat -> Auta.cz)
Brzdná dráha na suché silnici při rychlosti 50 km/h je 14 metrů. Nicméně reakční doba řidiče převedená na vzdálenost je při té samé rychlosti také 14 metrů, takže celková dráha od prvního impulsu k zastavení je 28 metrů. Při rychlosti 80 Km/h je reakční dráha 22 m a brzdná dráha 35 m. Při náledí se toto číslo několikanásobně zvyšuje. S rychlostí 50 Km/h se s reakční a brzdnou dráhou dostáváme průměrně na 78 metrů a při rychlosti 80 Km/h na průměrných 187 metrů což jsou téměř dvě fotbalová hřiště. Nezapomeňte ale, že tato čísla mohou být ještě vyšší.
Rozestupy
Předejít nehodě můžeme i tím, že budeme dodržovat správné rozestupy. K tomu nám mohou pomoci sloupky s odrazkami, které vedou okolo cest. Sloupky mají většinou bílou barvu a měly by od sebe být vzdálené 50 metrů. (V zatáčce to může být méně) Zvláštní pozornost bychom měli věnovat sloupkům s modrou barvou. Ty značí úsek se zvýšeným rizikem námrazy na silnici. Často se objevují na mostech, ty jsou na namrznutí náchylnější než obyčejná cesta. Takový sloupek můžeme nalézt i v červené variantě. Ten značí výjezd účelové cesty, např. lesní cesty nebo polňačky.
Brzda, Plyn
Velice opatrně bychom měli šlapat jak na plynový, tak brzdový pedál. Při rozjíždění může být lepší zařadit druhý nebo třetí rychlostní stupeň. To samé platí při jízdě do kopce. Při sněhu a jízdě do kopce bychom měli mít zařazený co nejvyšší stupeň co auto v danou chvíli zvládne. Při vyšším stupni se sníží točivý moment a riziko prokluzování kol se tak sníží. Pozor, aby vám motor „nechcípl“ v takové situaci budete muset v lepším případě zacouvat a v horším případě sklouznout pod kopec a zkusit to celé znovu. To může být ale nebezpečné pro řidiče jedoucí za vámi. Naopak je tomu při jízdě z kopce, kde bychom měli brzdit motorem, tedy postupně podřazovat, nemít sešlápnutý plyn a nechat motor ať zpomaluje vozidlo.
Při předjíždění pomalého nebo stojícího vozidla záleží, jestli je na silnici mezi pruhy ledový pás, který musíme přejet. V takovém případě je lepší vyšlápnout spojku i plyn a takto překážku objet.
Brzdit se musí pomalu a s předstihem. Při prudkém sešlápnutí brzdového pedálu nebo trhnutí volantem vozidlo dostane smyk. Stejně tak při přidáváni plynu v zatáčkách. Ve smyku je vhodné točit volantem proti pohybu auta, tedy ve smyku doleva otočit volant doprava. Řidič by měl mít sešlápnutou spojku, aby mohl po smyku auto dále ovládat.
Auto bez ABS se do smyku může dostat mnohem snadněji. Brzdit můžeme plným sešlápnutím pedálu, ale jen do doby, než auto začne uhýbat ze směru, pak bychom měli brzdu povolit a počkat, až se auto stabilizuje. Auta s ABS mohou mít delší brzdnou dráhu, ale vozidlo je stále ovladatelné.
Autům se zadním náhonem většinou ustřelí zadek. Nicméně postup točení volantu v protisměru bude fungovat. U aut s předním náhonem můžou přestat poslouchat kola. V takovém případě bychom měli vyšlápnout spojku i plyn a kola by se měli chytit.
Shrnutí na závěr
Brzděte pomalu a s předstihem, neškubejte volantem a jezděte opatrně. A kdyby cokoli nové auto koupíte na Auta.cz
Máte další tipy jak jezdit v zimě?
Podělte se o rady na našem facebooku