Klasické turbodmychadlo, se kterým se setkáme v běžných automobilech, funguje na principu fluidního ložiska, kdy hřídel spojující kompresorové kolo s turbínovým kolem je prakticky „vznáší“ v oleji. Turbodmychadlo má totiž od výroby lehkou vůli. Tato vůle ovšem vymizí, když je do turbodmychadla přiveden olej. Pod tlakem, jakým je olej do turba přiveden, vymezí tuto vůli a obě kola propojené hřídelí se stávají perfektně stabilními.
Nejčastějším problémem, proč musíme vyhledávat repase či koupě nového turba, jsou již zmiňované mazací kanálky pro přívod oleje do turba. Tyto kanálky jsou doslova milimetrové, jejich drobnost zapříčiní, že se velice snadno dokážou ucpat. Těchto kanálků je v útrobách turba spousta, včetně ve zmiňovaných fluidních ložiscích. Ucpávání těchto kanálků způsobuje jejich zanášení. Toto zanášení je způsobeno více faktory. Jedním z častých problémů je nedodržování výměnného intervalu motorového oleje. Byť jde o nejzákladnější věc pro zdravý chod motoru a turba, spousta lidí ji nebere vážně a tento interval někdy až drasticky překračují.
Jak se řádně starat o turbo?
Celé kouzlo vlastně není až tak složité. Základem je dodržovat již zmíněný interval výměny motorového oleje. Ovšem není to jen tak. Je třeba autu podávat olej, který je pro něj přímo předepsán. Je potřeba zvolit předepsanou viskozitu. Dobré taky je na oleji nešetřit a vzít kvalitnější, klidně již s příměsí aditiv. Pokud je bohužel náš rozpočet na provoz automobilu omezen, i když vezmeme levnější neznačkový motorový olej, nic se nestane. Stačí striktně dodržovat intervaly výměny a turbo nám poděkuje.
Další z častých příčin poruchy je okamžité vypnutí motoru po delší rychlé nebo ostřejší jízdě. Mějme na paměti, že olej, který proudí v turbodmychadlu, má vysokou provozní teplotu. Pokud jsme jeli dlouhou dobu po dálnici nebo jsme se byli jen tak pro radost svézt ostřejší jízdou, jakmile dojedeme, není nejmoudřejší motor ihned zhasnout. Rozpálený olej se zastaví v místech, kde zrovna proudil a turbo se tak své vysoké teploty nedokáže zbavit. To zapříčiní opět zanášení kanálků a tím pádem opět ještě horší průchodnost oleje, který nemůže plnit svou práci v podobě ochlazování. Je tedy dobré po jízdě zastavit a nechat pár minut motor běžet na volnoběh, kdy dojde k dostatečnému průtoku oleje turbem a zamezíte tak tomu, že se olej začne tzv. „zapékat“ tam, kde je schopen ucpat veškeré průtoky oleje. Není třeba takhle stát se zapnutým motorem čtvrt hodiny. Pokud si říkáte, že nebudete zbytečně pálit palivo, mějte na paměti že i 2 minuty postačí k tomu, aby se turbo dostatečně ochladilo. 2 minuty volnoběhu se určitě vyplatí více než zaplatit celý repas nebo koupi celého nového turba.
Další metoda, jak můžeme ulevit turbodmychadlu, je koupě speciálních aditiv do motorového oleje, který rozpouští nežádoucí usazeniny. Aditiv je na trhu více než dost, tudíž jejich dostání či výběr by neměl být vůbec obtížný.
Pokud tedy budeme dodržovat výše zmíněné rady, prakticky není šance, jak zničit turbo „zevnitř“. Samozřejmě, že poruch se může vyskytnout více, například vniknutí cizího tělesa do sání turbíny, ovšem tyto závady nejsou tak časté. Jako každý dobře opečovávaný mechanický stroj, i turbodmychadlo s dostatečnou péčí může dělat radost stovky tisíc kilometrů.
Autor: Pavel Chřibek