Je čas přezout na zimní pneumatiky! Zvládnete to sami?

Taky máte pocit, že ještě včera byly letní prázdniny? Sotva jsme usušili plavky, už je čas oprášit kabáty. Ráno už můžeme počítat s námrazou na čelním skle, takže je tu ideální čas připravit naše auta na blížící se zimní období. Zákon stanovuje, že řidiči mají povinnost jezdit na zimních pneumatikách v období od 1. listopadu do 31. března, pokud je na silnici námraza, led nebo sníh.

Vydáno 03.11.2021

Zimní pneumatiky se od letních liší materiálem, který byl použit na jejich výrobu, dále strukturou a drážkováním dezénu. Minimální hloubka dezénu zimních pneu je 4 milimetry a platí zde pravidlo, že čím větší je hloubka vzorku, tím lepší vlastnosti poskytuje.

Co dělat, když výměnu pneumatik necháte na poslední chvíli a pneuservisy už mají plno? Nechcete čekat na volný termín a chcete ušetřit pár stovek? Přezout kola není žádná kvantová fyzika a s trochou šikovnosti to zvládnete úplně sami. Celý proces vám nejpsíš nezabere ani hodinu vašeho času.

Co budete potřebovat?

hever, křížový klíč nebo rázový utahovák, momentový klíč

kolo vymena

Pomocí křížového klíče uvolníte matice kol a po výměně pneumatik je opět utáhnete. Šířka klíčů na křížovém klíči většinou odpovídá běžným velikostem kolových matic. Před jeho koupí si ale raději zkontrolujte, že velikost opravdu sedí.

Pro snadnější a rychlejší uvolnění kolových matic můžete použít rázový utahovák.

S momentovým klíčem zase můžete ověřit, že máte šrouby kola (nebo matice) správně dotaženy. Pro každý typ vozu je stanovena hodnota točivého momentu, kdy záleží na modelu vozidla, velikosti ráfku, typu konstrukce a počtu šroubů. Správnou hodnotu pro svá kola zjistíte v příručce vašeho automobilu. Momentový klíč je určen pouze pro utahování šroubů kol, ne pro jejich uvolňování.;

Před výměnou prověďte kontrolu zimních pneumatik. Neměly by mít viditelné poškození jako trhliny, vyboulení a deformace.

 

Výměna pneumatiky krok za krokem

1. Zaparkujte vůz na rovném, pevném a suchém místě. Zatáhněte ruční brzdu a zařaďte první rychlostní stupeň.

2. Umístěte hlavici heveru na vyznačené místo na podvozku. Pokud neznáte správné místo, najdete ho zakreslené v příručce vašeho automobilu.

3. Než začnete vůz zvedat, mírně povolte šrouby kol pomocí křížového klíče.

4. Zvedněte vůz tak, aby se pneumatika nedotýkala země. Snažte se udržet hever v kolmé poloze. Pokud se vám něco nezdá, automobil spusťte dolů, přemístěte hever a začněte znovu.

5. Jakmile máte kolo ve vzduchu, odstraňte šrouby a kolo sundejte. Pokud drží disky u náboje kol příliš pevně, lehkým úderem zkuste disk uvolnit.

6. Očistěte náboj kola a následně na něj nasaďte kolo se zimní pneumatikou.

7. Šrouby utahujte do kříže (např. 1 - 3 - 5 - 2 - 4) křížovým klíčem, ale konečné dotáhnutí nechte na závěr, až bude vůz stát na zemi.

8. Kolo spusťte na zem a šrouby pevně dotáhněte momentovým klíčem na stanovený točivý moment.

Tento postup opakujte u každého kola.

 

Pár tipů na závěr

Pokud se chystáte letní pneumatiky uskladnit, tak si je pomocí křídové tužky označte. Nejlepší je použít tyto jednoduché zkratky:

PL = přední levá

PP = přední pravá

ZL = zadní levá

ZP = zadní pravá

Dále doporučujeme se s nově přezutým vozem kousek projet. Pokud budete vnímat vibrace ve volantu nebo cítit jemné otřesy, je pravděpodobně jeden z ráfků nevyvážený. V tomto případě navštivte pneuservis, kde ráfky převáží.

Po první projížďce také zkontrolujte, zda jsou stále všechny šrouby dostatečně utaženy. Stejnou kontrolu proveďto po ujetých cca 50 - 70 kilometrech.

Diskuse

Diskuse neobsahuje žádný příspěvek
Zobrazena strana 1 z 1 celkem