Koenigsegg One:1

Opravdový hypersport, z nuly na 400 km/h za 20 sekund!

Vydáno 28.02.2014
1
/
7

Švédská automobilka jménem Koenigsegg (podle šéfa Christiana von Koenigsegga) si už vydobyla silnou pozici na trhu těch nejeexkluzivnějších automobilů světa. Na kontě má už 100 spokojených zákazníků a 5 Guinessových rekordů. Kdyby jejich nový počin nebyl jejich nejlepším autem vůbec, bylo by to zklamání. Museli proto přijít s něčím výjimečným.


A tady to je Koenigsegg One:1. To jméne není tak hloupé jak se mlže na první pohled zdát, znamená totiž, že poměr váhy v kilogramech a výkonu v koních je 1:1. Tisková zpráva sice neuvádí přesný výkon v koních, mělo by to ale být 1 341. Co už zpráva uvádí je váha s naplňenou polovinou nádrže a bez řidiče - 1361 kg. Takže snad jim ta matematika vychází, když už podle toho dávají jméno své nejnovější chloubě.


Design nemá cenu komentovat, obrázek si uděláte sami. Snad jen dodám, že to zadní křídlo není jen tak na parádu, v rychlosti 250 km/h produkuje 610 kg přítlaku, v rychlosti 440 km/h už je to 830 kg. Což je pro představu jeden lední medvěd s nadváhou. Díky tomu dokáže One:1 dosahovat v zatáčkách přetížení až 2G a to na silničních pneumatikách.

Co ho tedy pohání? Je to motor V8 o objemu 5 litrů, k tomu si připočtěte dvě turbodmychadla s variabilní geometrií lopatek. Motor má výkon už zmíněných cca 1340 koní a 1371 Nm, nechá se vytočit až k omezovači v 8 250 ot/min. Jezdit dokáže jak na normální tak závodní benzín, můžete do něj lít ale i E85. Rozdělení váhy mezi nápravy je 44% vpředu a 56% vzadu. K motoru je připojen sedmistupňový dvojspojkový automat se sedmi rychlostmi a elektrickým differenciálem.

Koenigsegg nezveřejnil hodnotu zrychlení z 0-100 km/h asi by byla tak zanedbatelná, že to nemělo cenu. Místo toho uvádí zrychlení z klidu na 400 km/h za 20 sekund. Přesně tak, šílené. Pro představu LaFerrari uvádí zrychlení na 300 km/h za 15 sekund a na 400 se pravděpodobně ani nedostane.

Nejenom že Vás vystřelí na více než trojnásobek nejvyšší povolené rychlosti u nás za 20 sekund, keramické brzdy dokážou zabrzdit zpátky na nulu za pouhých 10s. Brzdy jsou původem z modelu Agera R, jsou keramické, šestipístkové s průměrem 397 mm vpředu a čtyřpístkové s průměrem 380 mm vzadu.Motor a brzdy jsou tedy víc než skvělé (ze stovky zabrzdíte na 28 metrech), aby to vše fungovalo, musí být vyjimečný i zbytek auta. Proto má Koenigsegg aktivní podvozek, který upravuje tvrdost tlumičů, pružin a nastavuje adekvátně i světlou výšku.

 

Kola jsou vyrobena z karbonu, vzadu jsou "dvacítky" a vepředu menší "devatenáctky". Karbonové disky jsou obuty do speciálně vyvinutých pneumatik Michelin Cup s rychlostním ratingem 440 km/h, 345/35 vzadu a 265/35 vpředu.

Jak už to u takových aut bývá, cena se neuvádí, znáte to pořekadlo "když se musíte ptát, nemáte na to", pravděpodobně jde o několik milionů dollarů. Celkem bude vyrobeno 6 kusů, 2 prý zůstanou v Evropě, většinu ze zbytku si prý odvezou movití čínští zájemci.

Diskuse

Diskuse neobsahuje žádný příspěvek
Zobrazena strana 1 z 1 celkem