Aktivní uhlí je látka, kterou lze dostat například z kokosových skořápek, skořápek z vlašských ořechů nebo i ze dřeva. Vědci z Carbon Air přišli na to, jak mohou kokosové skořápky zlepšit jízdu autem.
Někdy nám leží geniální nápad přímo před očima, ale my si ho po dlouhou dobu nevšimneme. To neplatí pro vědce z Carbon Air, kteří přišli na to, jak využít aktivní uhlí, které lze dostat ze skořápek kokosových ořechů, skořápek vlašských ořechů nebo třeba ze dřeva.
Konkrétně slouží pro lepší vzduchové odpružení. Auta se vzduchovou pružinou poskytují pohodlnější jízdu než auta s ocelovými pružinami. Jednoduše se ve vzduchových pružinách, jak název napovídá, stlačuje vzduch a podobně jako pružina odbourává různé hrboly a nerovnosti povrchu. Nicméně i pro vzduchové pružiny platí určitá omezení. Například čím víc se vzduch stlačí, tím víc je vzduchová pružina tužší a má tendenci se roztáhnout rychleji.
Představme si to jako kdybychom palcem zacpali vývod pumpičky na kolo a zatlačili na pumpu. Od určité chvíle bude tlak tak velký, že nemůžeme tlačit. Když bychom potřebovali zatlačit víc, stačí nám palcem upustit trochu vzduchu. To u auta není možné, ale podobného efektu se dá dosáhnout. Aktivní uhlí uvnitř vzduchové pružiny může ADSORBOVAT vzduch. (Nikoli absorbovat, ale pro laika může být význam podobný) Aktivní uhlí při vyšším tlaku adsorbuje molekuly vzduchu do sebe, takže se zbylý vzduch může více stlačit a my tak budeme mít pohodlnější jízdu. Při snížení tlaku aktivní uhlí vzduch opět vypustí, takže vzduch nikam nemizí.
Adsorbce znamená, že molekuly vzduchu se dočasně usadí na povrchu aktivního uhlí. Uhlí má spoustu pórů, mezi které se vzduch může adsorbovat. Aktivní uhlí může adsorbovat až 6x víc vzduchu, než je jeho vlastní objem. Pro píst to vypadá jako by byl vzduch odpuštěný ven, až na to, že není.
Carbon Air si tuto technologii nechala patentovat a nabídla ji výrobci, který dělá vzduchové odpružení pro AUDI, ale tuto technologii bude moci využít, kterákoli společnost, která ji bude chtít.
Jste spokojení s vaším odpružením?
Zanechte nám komentář níže nebo na našem Facebooku
Kontakt: redakce@auta.cz
Zdroj: autocar