V roce 2015 se na povrch dostal skandál Volkswagenu s názvem dieselgate. Od té doby popularita dieselových (naftových) motorů klesá. Některé automobilky od vývoje dieselových motorů v posledních letech upouštějí. Další z nich je i francouzský Renault, který sice bude stávající motory aktualizovat, ale jejich přímý vývoj se rozhodl zrušit.
Dieselgate je název pro emisní skandál automobilky Volkswagen. Automobilka nařídila svým technikům, aby vyvinuli software, který dokáže rozpoznat, že je motor v testovacím režimu výfukových plynů, a tak dočasně sníží množství oxidu dusíku tak, aby splňoval zákonný limit (NOx). To znamená, že si auto při testech sníží emise a „venku“ si pak vesele hýří. Tento software nainstalovali do aut s dieselovými motory TDI.
Podvod se dostal na povrch. Volkswagen čelil několika žalobám a v roce 2017 oficiálně doznal vinu. Dieselový motor má přitom většinou nižší emise než odpovídající benzinový motor. S novými normami Euro 6D mají dieselové a benzinové motory téměř stejné normy Nox.
Mnoho výrobců, například Lexus, Nissan nebo třeba Volvo, upouští od vývoje dieselových motorů a raději investují peníze do vývoje elektromobilů. Dalším takovým výrobcem je Renault.
Potvrdil to generální ředitel automobilky Luc de Meo. Novou generaci dieselových motorů tento francouzský výrobce automobilů na svět už nepřivede. Nicméně stávající dieselové motory budou upravené tak, aby splňovaly nové normy.
Většinu automobilek tenhle krok moc nebolí. V Americe dieselové motory nejsou populární a poslední dobou i v Evropě převyšuje poptávka po hybridech a elektromobilech poptávku po nafťácích. Předpovídá se, že by naftové Renaulty mohly z trhu zmizet do roku 2025. Automobilka Dacia, která patří Renaultu a je zaměřená na auta za lidovou cenu, už také přišla s novou generací bez nafty. Skandál Dieselgate by tak mohl definitivně položit dieselové motory.
Kontakt: redakce@auta.cz
Zdroj: motor1