Odříznou japonské automobilky vztahy s Evropou?

V Evropě jsou stále přísnější emisní, ale i technické podmínky pro výrobu a prodej aut. I díky pandemii čelí japonští výrobci problémům s prodeji a v Evropě už se jim nevyplácí prodávat, tedy kromě Toyoty. Odříznou proto japonské automobilky vztahy s Evropou?

Vydáno 07.01.2021

Už v červnu minulého roku Mitsubishi oznámilo, že hází ručník do evropského ringu. Na evropském trhu jsou od roku 1975 a po 45 letech oznámili konečnou. V Evropě ještě chtějí dokončit výrobu současné generace jejich modelů, a pak se chtějí soustředit na trh v jihovýchodní Asii. Budou tak následovat automobilku Daihatsu, která odešla z Evropy už v roce 2013.

Subaru se sotva drží. Podle odhadů společnosti Jato Dynamics prodá Subaru v Evropě něco okolo 13 tisíc aut na 740 milionů evropských obyvatel. Subaru muselo u svých aut upravit sestavu, aby splňovalo nové legislativní podmínky, což způsobilo 40% pokles v prodejích v Evropě. Do toho jen samotná pandemie způsobila celkový pokles trhu s auty o 29 %.

I Nissanproblémy. Nissan byl velký konkurent pro Toyotu o asijského prodejce aut číslo jedna pro Evropu. Ale od ledna do října 2020 prodal Nissan jen polovinu toho co Toyota. Podíl Nissanu na evropském trhu byl 2,5 %, zatímco Toyota svůj podíl díky prodeji hybridů zvýšila na 5,4 %. (Nejprodávanější je Volkswagen s podílem 11,2 %, celá VW Group pak 26 %).

Honda prodala v Evropě 40 tisíc aut, což je pokles o 33 %. Japonci čelí nejen emisním nárokům Evropy, ale i těžším podmínkám na trhu, a hlavně cenám evropské konkurence. Samozřejmě že Japonsko čelí problémům s rozdílnými podmínkami na trhu v Japonsku a v Evropě už delší dobu, ale Evropa pro ně není primárním trhem a teď už se jim to jednoduše nevyplatí. Třeba Suzuki má z evropského trhu pouze 14 % svého celkového výdělku. Většinu prodejů má ze Severní Ameriky. Proč by tedy museli čelit vysokým výrobním standardům v Evropě, když se jim prodeje tak nevyplácí na rozdíl od prodejů v USA a Číně?

Toyota Logo

Řešením může být partnerstvíjinou automobilkou. Suzuki, Subaru a Mazda se spojily s Toyotou. Třeba Suzuki začala prodávat svoji verzi Toyoty RAV4, protože musela kvůli emisím stáhnout svůj SUV Jimny. Mazda zase používá hybridní pohon od Toyoty v Evropě a bude prodávat svoji verzi Toyoty Yaris, aby nahradila svoji Mazdu 2. Subaru také využívá hybridní pohon Toyoty pro svoje SUV. Toyota, Suzuki, Subaru a Mazda spolupracují na elektronické platformě e-TNGA.

Nissan jakožto konkurent Toyoty spolupracujeRenaultem. Nicméně jejich partnerství je o něco pomalejší než to Toyoty. Renault vyvíjí svoji vlastní hybridní technologii E-Tech a Nissan svoji vlastní E-Power, které navzájem nemají nic společného. Renault by měl v jejich spolupráci navrhnout a vyrábět další Nissan Micra.

Nissan Micra

Nissan Micra

Honda se rozhodla uzavřít své dva závody v Evropě, nicméně LMC Automotive předpovídá, že Honda prodá 200 tisíc aut kvůli vyšší výrobě hybridů jako například příští Civic.

Odejdou tedy tito Japonci z Evropy? To bude podle hlavního analytika LMC Automotive, Sammyho Chana, záviset na úspěchu jejich elektromobilů.

Máte rádi japonské značky aut?

Zanechte nám komentář níže nebo na našem Facebooku

Kontakt: redakce@auta.cz

Zdroj: autocar

Související články

Jak hodnotí představitelé automobilového průmyslu uplynulý rok a jaké jsou předpovědi pro rok 2021?
V roce 2020 došlo k velkým změnám v různých oblastech. Automobilový průmysl není výjimkou. Kromě problémů způsobených pandemií, byl průmysl...
Vydáno 05.01.2021
Honda vyvíjí „roušky“ pro auta
Ve světě existuje přísloví, které tvrdí, že pokrok je produktem potřeby. To docela sedí na produkt, na kterém teď pracuje automobilka Honda. Vyvíjí...
Vydáno 04.01.2021
Zloději ukradli dvě auta KIA stejnému majiteli během jednoho měsíce
Muž z Denveru měl auto značky Kia Sportage z roku 2018. Auto mu někdo ukradl, a tak si koupil další auto. Opět vůz značky KIA model Sportage z roku...
Vydáno 21.12.2020

Diskuse

Diskuse neobsahuje žádný příspěvek
Zobrazena strana 1 z 1 celkem