V Evropě jsou stále přísnější emisní, ale i technické podmínky pro výrobu a prodej aut. I díky pandemii čelí japonští výrobci problémům s prodeji a v Evropě už se jim nevyplácí prodávat, tedy kromě Toyoty. Odříznou proto japonské automobilky vztahy s Evropou?
Už v červnu minulého roku Mitsubishi oznámilo, že hází ručník do evropského ringu. Na evropském trhu jsou od roku 1975 a po 45 letech oznámili konečnou. V Evropě ještě chtějí dokončit výrobu současné generace jejich modelů, a pak se chtějí soustředit na trh v jihovýchodní Asii. Budou tak následovat automobilku Daihatsu, která odešla z Evropy už v roce 2013.
Subaru se sotva drží. Podle odhadů společnosti Jato Dynamics prodá Subaru v Evropě něco okolo 13 tisíc aut na 740 milionů evropských obyvatel. Subaru muselo u svých aut upravit sestavu, aby splňovalo nové legislativní podmínky, což způsobilo 40% pokles v prodejích v Evropě. Do toho jen samotná pandemie způsobila celkový pokles trhu s auty o 29 %.
I Nissan má problémy. Nissan byl velký konkurent pro Toyotu o asijského prodejce aut číslo jedna pro Evropu. Ale od ledna do října 2020 prodal Nissan jen polovinu toho co Toyota. Podíl Nissanu na evropském trhu byl 2,5 %, zatímco Toyota svůj podíl díky prodeji hybridů zvýšila na 5,4 %. (Nejprodávanější je Volkswagen s podílem 11,2 %, celá VW Group pak 26 %).
Honda prodala v Evropě 40 tisíc aut, což je pokles o 33 %. Japonci čelí nejen emisním nárokům Evropy, ale i těžším podmínkám na trhu, a hlavně cenám evropské konkurence. Samozřejmě že Japonsko čelí problémům s rozdílnými podmínkami na trhu v Japonsku a v Evropě už delší dobu, ale Evropa pro ně není primárním trhem a teď už se jim to jednoduše nevyplatí. Třeba Suzuki má z evropského trhu pouze 14 % svého celkového výdělku. Většinu prodejů má ze Severní Ameriky. Proč by tedy museli čelit vysokým výrobním standardům v Evropě, když se jim prodeje tak nevyplácí na rozdíl od prodejů v USA a Číně?
Řešením může být partnerství s jinou automobilkou. Suzuki, Subaru a Mazda se spojily s Toyotou. Třeba Suzuki začala prodávat svoji verzi Toyoty RAV4, protože musela kvůli emisím stáhnout svůj SUV Jimny. Mazda zase používá hybridní pohon od Toyoty v Evropě a bude prodávat svoji verzi Toyoty Yaris, aby nahradila svoji Mazdu 2. Subaru také využívá hybridní pohon Toyoty pro svoje SUV. Toyota, Suzuki, Subaru a Mazda spolupracují na elektronické platformě e-TNGA.
Nissan jakožto konkurent Toyoty spolupracuje s Renaultem. Nicméně jejich partnerství je o něco pomalejší než to Toyoty. Renault vyvíjí svoji vlastní hybridní technologii E-Tech a Nissan svoji vlastní E-Power, které navzájem nemají nic společného. Renault by měl v jejich spolupráci navrhnout a vyrábět další Nissan Micra.
Nissan Micra
Honda se rozhodla uzavřít své dva závody v Evropě, nicméně LMC Automotive předpovídá, že Honda prodá 200 tisíc aut kvůli vyšší výrobě hybridů jako například příští Civic.
Odejdou tedy tito Japonci z Evropy? To bude podle hlavního analytika LMC Automotive, Sammyho Chana, záviset na úspěchu jejich elektromobilů.
Máte rádi japonské značky aut?
Zanechte nám komentář níže nebo na našem Facebooku
Kontakt: redakce@auta.cz
Zdroj: autocar