Říkají vám něco pojmy jako Duryea, Humber Sociable nebo Sibal? Pojďte se podívat, které historické modely nakoply automobilový průmysl ve vybraných státech.
Německo
Benz Patent Motorwagen 1 (1886) Vůz, který vyrobil v roce 1886 Karl Benz, je považován za první automobil poháněný spalovacím motorem na světě. Výkon motoru dosahoval 0,68 koní (0,5 kW) při 250 ot./min, ovšem podle pozdějších testů, které byly provedeny na Technické univerzitě ve Stuttgartu, motor mohl poskytnout až 0,9 koní (0,67 kW) při 400 ot./min.
Francie
Peugeot Type 2 (1890) Je dobře známo, že vozy Panhard et Levassor Typ A a Peugeot Typ 3 se začaly prodávat v roce 1891. Oba byly vybaveny dvouválcovým motorem Daimler do V vyrobeným na základě licence společností Panhard. Nicméně historik Jean-Louis Loubet tvrdí, že Panhard souhlasil s uvedením na trh a prodejem Peugeotu Type 2 – rovněž poháněného Daimlerem – který byl vyroben v sérii pouhých čtyř vozů už v roce 1890. To by znamenalo, že Type 2 byl ve skutečnosti první francouzský sériový vůz zpřístupněný veřejnosti.
Itálie
Miari & Giusti (1894) Padovská společnost Miari & Giusti byla založena v roce 1894 a okamžitě zahájila výrobu tříkolového vozu, o jehož návrh se zasloužil Enrico Bernardi (1841-1919). Bernardi byl dokonce zodpovědný za motor, který postavil pro pohon několika různých zařízení, včetně šicího stroje své dcery a nejméně jedné přestavěné tříkolky. S Bernardiho pomocí se tak Miari & Giusti stala prvním italským výrobcem automobilů. První Fiat se objevil až o pět let později.
USA
Duryea (1896) Charles Duryea (1861-1938) a jeho bratr Frank (1869-1967) postavili svůj první vůz v roce 1893 a další v roce následujícím. Poté vytvořili krátkodobou společnost Duryea Motor Wagon Company , která do konce roku 1896 postavila a prodala dalších 13 vozů vylepšené konstrukce. Bratři se následně vydali každou svou cestou, ale je jim připisováno zavedení sériové výroby automobilů do USA.
Česká republika
Tatra Präsident (1897) První vůz vyráběný českou (nebo tehdejší československou) firmou, dnes známou jako Tatra. Byl to v podstatě kočár - typ vozidla, který společnost vyráběla téměř půl století - ale s 2,7litrovým dvouválcovým motorem Benz, který byl namontovám vzadu. 21. května 1898 vyjel vůz krátce po svém dokončení z bran kopřivnické továrny na svou první cestu, konkrétně do Vídně, kam dorazil o den později. Původní model vzbudil značný zájem a vylepšené verze se prodávaly pod různými názvy.
Velká Británie
Humber Sociable (1898) Výroba skutečně britského modelu začala uvedením vozu Humber Sociable v roce 1898. Tento tříkolový ;vůz, který je zjevně ovlivněn francouzským Bollée voiturette, byl poháněn motorem navrženým Charlesem McRobie Turrellem (1875-1923).
Švédsko
Scania (1903) Scania, která je v současninosti známá především svými užitkovými vozy, uvedla automobil do výroby v roce 1903. Zpočátku bylo mnoho komponentů dováženo z Francie a z Německa, ale v roce 1908 začali používat vlastní motor
Japonsko
Takuri (1907) Pět let poté, co začal pracovat na svém prvním prototypu, vytvořil Komanosuke Uchiyama v roce 1907 to, co je dnes považováno za první japonský benzínový vůz. Výroba činila celkem asi 10 exemplářů. Předpokládá se, že jeden z nich koupil princ Arisugawa Takehito (1862-1913) a další je aktuálně vystaven v Toyota Automobile Museum v Nagakute.
Polsko
CWS T-1 (1927) První polský automobil, který se dostal do sériové výroby, postavila Centralne Warsztaty Samochodowe (CWS ), která byla rovněž zodpovědná za motocykly Sokol. V letech 1927-1932 bylo vyrobeno přibližně 800 exemplářů CWS T-1, všechny s použitím stejného podvozku, ale s řadou elegantních karoserií. Zajímavostí je, že díky zvláště důmyslnému designu Tadeusze Tańského (1892-1941) bylo možné celý vůz (včetně jeho 3,0litrového čtyřválcového motoru) rozebrat a znovu složit pomocí jediného klíče a jednoho šroubováku.
Jižní Korea
Sibal (1955) Možná zde někteří z vás očekávali Hyundai Pony z poloviny 1970, který je někdy popisován jako první jihokorejský vůz. Ve skutečnosti mu ale Sibal předcházel o dvě desetiletí. Sibal, který byl uveden na trh v roce 1955, sdílel mnoho součástí s vojenským Jeepem, kterému se také dost podobal. Kolik bylo celkem těchto vozů vyrobeno můžeme jen odhadovat, určitě se ale pohybujeme v řádech tisíců.