Koupě nového auta většinu lidí potká několikrát za život. Podle údajů společnosti CarVertical mají řidiči tendence kupovat nový vůz dokonce každých 3-5 let. O tom, jaká rizika při výběru ojetých aut hrozí, jak podvodníci přemýšlí a která auta jsou riziková, už jsme psali v předešlých článcích. Dnes se podíváme na to, jak se liší míra podvodů s najetými kilometry v jednotlivých zemích.
Společnost CarVertical zrealizovala výzkum, kdy provedla skoro 900 000 kontrol historie automobilů od roku 2021. Výsledky poukazují na prevalenci stáčení tachometrů, které je běžnou praxí ve střední a východní Evropě.
Z grafu lze pozorovat, že aktivita změnu stavu tachometrů je nejběžnější v Lotyšsku, kde téměř každé čtvrté auto, které bylo společností CarVertical kontrolováno, mělo stočené kilometry. Na druhém místě se umístilo Rumunsko, kde se nelegální podvod s tachometry týkal každého pátého kontrolovaného auta.
Nepříznivé výsledky se zjistily i v dalších pobaltských zemích, protože na grafu patří třetí a čtvrtá příčka Estonsku a Litvě. Vysoké procento vozidel, kde byl tachometr upraven, najdeme také v Rusku a na Ukrajině.
Na opačné straně grafu najdeme země jako Belgie, Finsko či Srbsko, státy, kde je situace na trhu s ojetými vozy mnohem lepší. Ovšem i transparentní trhy stále obsahují množství automobilů s upravenými kilometry.
Česká republika, která spadá do té lepší poloviny grafu, má 10,95 %, což znamená, že každé desáté ojeté auto kontrolované na CarVertical, má upravený tachometr. Podobně je na tom Švédsko, Francie nebo třeba Slovensko.
Podle ředitele komunikace v carVertical, Matase Buzelise, nás problémy s transparentností v Evropě stojí každý rok miliardy eur. Při levném nákupu si lidé myslí, že měli štěstí na výhodnou koupi, ale ve skutečnosti, má-li auto za sebou historii, o které nic nevíme, můžeme dát za opravy spoustu peněz.
„Hlavními zdroji ojetých aut pro východoevropské trhy jsou Německo, Francie, Belgie,
Nizozemsko a Itálie. Přeshraniční transakce s automobily jsou nejrizikovější, protože právě zde
se často manipuluje s údaji o kilometrech na tachometru. „Stáčení kilometrů“ aut je takzvaný
neviditelný zločin. Podle některých vědeckých výzkumů způsobuje jen v Evropě hospodářské
škody ve výši více než 9 miliard eur ročně,“ vysvětluje Buzelis.
Problém je hlavně v tom, že podvodníci, kteří stáčí tachometry, se dají velmi těžko vysledovat a složitá je také otázka legislativy, která se věnuje sankcím za takový zločin.