Které země nejčastěji stáčí tachometry?

Koupě nového auta většinu lidí potká několikrát za život. Podle údajů společnosti CarVertical mají řidiči tendence kupovat nový vůz dokonce každých 3-5 let. O tom, jaká rizika při výběru ojetých aut hrozí, jak podvodníci přemýšlí a která auta jsou riziková, už jsme psali v předešlých článcích. Dnes se podíváme na to, jak se liší míra podvodů s najetými kilometry v jednotlivých zemích.

Vydáno 30.03.2022

Společnost CarVertical zrealizovala výzkum, kdy provedla skoro 900 000 kontrol historie automobilů od roku 2021. Výsledky poukazují na prevalenci stáčení tachometrů, které je běžnou praxí ve střední a východní Evropě.

graf

Z grafu lze pozorovat, že aktivita změnu stavu tachometrů je nejběžnější v Lotyšsku, kde téměř každé čtvrté auto, které bylo společností CarVertical kontrolováno, mělo stočené kilometry. Na druhém místě se umístilo Rumunsko, kde se nelegální podvod s tachometry týkal každého pátého kontrolovaného auta.

Nepříznivé výsledky se zjistily i v dalších pobaltských zemích, protože na grafu patří třetí a čtvrtá příčka Estonsku a Litvě. Vysoké procento vozidel, kde byl tachometr upraven, najdeme také v Rusku a na Ukrajině.

Na opačné straně grafu najdeme země jako Belgie, Finsko či Srbsko, státy, kde je situace na trhu s ojetými vozy mnohem lepší. Ovšem i transparentní trhy stále obsahují množství automobilů s upravenými kilometry.

Česká republika, která spadá do té lepší poloviny grafu, má 10,95 %, což znamená, že každé desáté ojeté auto kontrolované na CarVertical, má upravený tachometr. Podobně je na tom Švédsko, Francie nebo třeba Slovensko.

Podle ředitele komunikace v carVertical, Matase Buzelise, nás problémy s transparentností v Evropě stojí každý rok miliardy eur. Při levném nákupu si lidé myslí, že měli štěstí na výhodnou koupi, ale ve skutečnosti, má-li auto za sebou historii, o které nic nevíme, můžeme dát za opravy spoustu peněz.

Hlavními zdroji ojetých aut pro východoevropské trhy jsou Německo, Francie, Belgie,
Nizozemsko a Itálie. Přeshraniční transakce s automobily jsou nejrizikovější, protože právě zde
se často manipuluje s údaji o kilometrech na tachometru. „Stáčení kilometrů“ aut je takzvaný
neviditelný zločin. Podle některých vědeckých výzkumů způsobuje jen v Evropě hospodářské
škody ve výši více než 9 miliard eur ročně,“ vysvětluje Buzelis.

Problém je hlavně v tom, že podvodníci, kteří stáčí tachometry, se dají velmi těžko vysledovat a složitá je také otázka legislativy, která se věnuje sankcím za takový zločin. 

Diskuse

Diskuse neobsahuje žádný příspěvek
Zobrazena strana 1 z 1 celkem