Mazda Motor Corp v úterý 22. listopadu představila plán výdajů ve výši 10,6 miliard USD (10,3 miliard EUR) na elektrifikaci svých vozidel a uvedla, že také zvažuje investice do výroby baterií. Společnost také zvýšila svůj prodejní cíl pro elektrická vozidla (EV) až na 40 procent svých celkových globálních prodejů do roku 2030, protože automobilky po celém světě utrácejí miliardy dolarů na zvýšení výroby baterií a EV tváří v tvář přísnějším ekologickým předpisům.
Investiční plán Mazdy následuje po podobných letošních oznámeních domácích rivalů jako je Toyota a Honda, které ovšem kritizují ekologové, investoři a zelení aktivisté za pomalost elektrifikace. „Budeme podporovat plnohodnotné uvedení elektromobilů na baterie a zvážíme investice do výroby baterií. Odhadujeme, že podíl elektromobilů Mazda na celosvětovém prodeji vzroste do roku 2030 na rozmezí 25 až 40 procent,“ uvedla Mazda v prohlášení. V rámci třífázového plánu společnost Mazda také uvedla, že uvede modely elektromobilů v „poslední polovině fáze 2“, kterou vymezila jako období mezi lety 2025 a 2027 i přesto, že plánovala uvedení plně elektrických vozidel v plném rozsahu až mezi 2028 a 2030.
Generální ředitel Mazdy Akira Marumoto uvedl, že společnost se bude snažit zavést nový hybridní systém a zlepšit účinnost spalovacího motoru. „Věříme, že přístup založený na více řešeních bude účinný," řekl. Automobilka uvedla, že se dohodla na spolupráci se sedmi společnostmi, včetně výrobce elektrických součástek Rohm, na společném vývoji a výrobě elektrických pohonných jednotek. Vedení společnosti také uvedlo, že Mazda dosáhla dohody o dodávkách s výrobcem baterií Envision AESC na omezenou dobu mezi lety 2025 a 2027. „Kromě toho bychom rádi vyvinuli strategii nákupu a zabezpečení baterií, krok za krokem,“ řekl Koga.
Mazda si klade za cíl dosáhnout za obchodní rok končící březnem 2026 čistých tržeb zhruba 4,5 bilionu jenů (42,7 miliardy eur), což je skok o zhruba 45 procent oproti finančnímu roku končícímu v březnu 2022, uvedla společnost.
Autor: Pavel Chřibek