Výkonnostní divize Mercedes-Benz AMG uvede v roce 2023 na trh druhou generaci GT, kterou výrazně přepracuje a to tak, aby dvoudveřová vlajková loď konkurovala Porsche 911.
Nový model, známý pod interním kódovým označením C192, se spojil s nedávno představenou sedmou generací Mercedesu-AMG SL. Bude se však vyrábět výhradně ve formě kupé a povinnost s otevřenou střechou přenechá svému sourozenci SL, který nyní také nosí odznak AMG, nikoli Benz, protože technické programy pro sportovní duo převzala divize Performance.
Jak je vidět na nejnovějších obrázcích zimního testování vozu poblíž polárního kruhu, nové GT získává evoluční vzhled se známými proporcemi dlouhé kapoty a krátké zádě. Stejně jako u modelu první generace představeném v roce 2015 dostává velké zadní výklopné dveře ve stylu liftbacku. Aktivní aerodynamika hrála ústřední roli při vývoji nového GT, které dostalo stejný přední spoiler na spodní části karoserie jako SL. Při rychlosti 100 km/h se rozšiřuje směrem dolů o přibližně 40 mm, aby vytvořil Venturiho efekt pod vozem, a nakonec snížil zdvih přední nápravy o nárokovaných 50 kg při rychlosti 250 km/h. Mezitím se vzadu křídlo roztahuje a naklání v pěti různých stupních, aby zvýšilo přítlak při rychlostech nad 80 km/h.
Centrála v Affalterbachu v Německu odhalila, že 4,0litrový zážehový motor V8 společnosti s kódovým označením M178 bude od začátku prodeje druhé generace GT v roce 2023 vybaven mazáním se suchou vanou. Očekává se, že jednotka se dvěma turbodmychadly nabídne podobný výkon jako v SL, tedy 469 koní v novém modelu GT 53 a 577 k v nástupci GT 63.
Během životního cyklu nového kupé budou přidány další modely, včetně výkonnějších následovníků GT R, GT GT3 a vrcholné řady GT Black Series. Jednou z nich bude pravděpodobně speciální varianta Edition 1, která byla spatřena při testování na předměstí Nürburgringu. Od standardního vozu se odlišuje pevným zadním spoilerem, který bude exkluzivitou pro edici 1, kromě upraveného okraje spoileru vpředu a stylingových prvků z uhlíkových vláken. Nové GT bude vybaveno devítistupňovou převodovkou Speedshift s mokrou spojkou, vyvinutou a vyrobenou ve firmě, namísto sedmistupňové dvouspojkové transaxle Magna montované do původního GT. Spouštěcí modely budou mít také pohon všech kol 4Matic+. AMG vytvořilo i nové držáky podvozku ve snaze zlepšit vlastnosti NVH a citlivost povrchu vozovky původního modelu.
Autor: Pavel Chřibek