Japonský výrobce automobilů zahájil prodej svého minimodelu Aygo v roce 2005. V roce 2014 byla představena druhá generace tohoto městského hatchbacku a v letošním roce automobilka vypustila do světa připravovaný koncept Aygo X Prologue. Ten napověděl, že nová generace přijde ve stylu crossoveru. Objednávky se spouští už 1. prosince a první vozy dorazí ke svým majitelům na jaře 2022. Pojďme se podívat, co nová generace přinese.
Aygo X přichází na trh v době, kdy rostoucí náklady a zpřísňující se emisní normy donutily mnoho výrobců opustit segment minivozů. Toyota ale věří, že městské vozy mají budoucnost a snaží se využít úbytku potenciálních konkurentů.
Aygo Cross, jak se název správně vyslovuje, je postaveno na modulární platformě TNGA-B, kterou sdílí s nejnovější verzí modelu Yaris a Yaris Cross. To umožnilo zvětšit rozměry automobilu a vytvořit tak opravdový městský crossover. Vůz je dlouhý 3 700 mm, což je o 235 mm více než jeho předchůdce. Šířka modelu je 1740 mm (došlo k nárůstu o 125 mm) a celková výška činí 1525 mm (podvozek se zvýšil o 11 mm ve srovnání s předchůdcem).
Nárůst umožnil také zlepšení jedné z nejslabších stránek starého Ayga. Řeč je o zavazadlovém prostoru. Objem kufru u nového modelu je 231 litrů, což je navíc celých 60 litrů oproti předchozí generaci. Sklopením zadních sedadel se dostaneme až na 829 litrů.
Dvoubarevná karoserie působí hravě. Toyota už při odhalování konceptu Prologue odkazovala na koření a tohle téma se objevuje i u názvů barevných variant karoserie. Vybírat můžete mezi kardamomově zelenou, metalicky červeným chilli, zázvorově béžovou nebo jalovcově modrou.
Toyota také zmiňuje, že zapracovala na odhlučnění kabiny a to i se stahovací plátěnou střechou Aygo X Air.
V rámci interiéru se automobilka snažila myslet i na detaily jako je například sladěné prošívání sedadel a chytré řešení úložných prostorů tak, aby co nejvíce vyhovovaly potřebám cestujících.
Co se týče technologií, tak Toyota mluvi o Aygu X jako o smartphonu na kolech. Vyzdvihuje intuitivní používání, bezproblémové připojení díky Toyota Smart Connect, audiosystém JBL se čtyřmi reproduktory a devítipalcovou HD obrazovku. Ve výbavě nechybí ani bezdrátové dobíjení telefonu a ambientní osvětlení.
Pod kapotou nás nepřekvapí žádná novinka. Všechny Aygo X budou dostupné s atmosférickým 1,0 litrovým tříválcem, který nabídne výkon 53 kW (71 koní) a točivý moment 93 N.m. Motor bude spolupracovat s pětistupňovou manuální převedovkou, popřípadě za příplatek s automatickou převodovkou CVT.
Aygo se drží konvenčního benzínového pohonu, protože Toyota si klade za cíl udržet cenu nižší než u malých elektromobilů a zároveň chce uspokojit obyvatele měst, kteří nemají přístup k nabíjecím stanicím. Šéfové Toyoty tvrdí, že nová pohonná jednotka je konkurenceschopná s mild-hybridními konkurenty, a dodávají, že v současné době se neplánuje uvedení elektrifikované verze Aygo X.
Andrea Carlucci, evropská viceprezidentka pro prodej a marketing, řekla: „Nevylučujeme, že by v budoucnu mohlo přijít nějaké nové řešení. Neměli bychom zapomínat, že tento segment je pro nás kritický a zůstává přístupovým bodem ke značce. Aygo je vnímáno jako cenově dostupné auto a musí tomu tak být i nadále."
Tento kompaktní crossover, který je inspirovaný moderním městským životem, a který zaujme zvýšenou karoserií, velkými litými koly a vyšší pozicí za volantem, je určen výhradně pro evropský trh.
Sami jsme zvědaví, jak si novinka povede na českém trhu a jestli naváže na úspěchy svého předchůdce, který se v roce 2020 stal 3. nejprodávanějším minivozem v ČR.