Nový Lexus RZ 450e byl konečně představen

Japonská automobilka představila svůj plně elektrický model RZ 450e, který je dalším krokem v rámci naplňování širší strategie. Lexus chce totiž do roku 2030 dodávat na trhy západní a střední Evropy výhradně bateriové elektromobily.

Vydáno 22.04.2022

Nový Lexus RZ 450e je prvním modelem automobilky, který vznikal od základu jako elektromobil. Jeho smyslem je využít nové technologie dle filozofie Lexus Electrified. Základem vozu je platforma e-TNGA, která má baterie zabudované v podlaze pod kabinou. Díky tomu je platforma robustnější a slibuje vysokou tuhost. Vůz sdílí základ s Toyotou bZ4X a Subaru Solterra, novinka se ale liší bohatější výbavou s komfortnějšími prvky a je podstatně výkonnější.

Designovou koncepcí je v tomto případě „hladký E-pohyb“ s cílem vyjádřit dynamický charakter elektromobilu a odpovídající akceleraci. RZ 450e působí prémiovým dojmem, na první pohled si lze všimnout dekorů v lesklé černé barvě především v oblasti blatníků a bočních prahů. Velikost litých kol se pohybuje v rozmezí 18 až 20 palců.

Karoserie měří na délku 4805 mm, na šířku 1898 mm a na výšku 1635 mm. Díky absenci spalovacího motoru došlo ke snížení kapoty a současně se zmenšily otvory přívodu vzduchu. S vřetenovitou karoserií jsou sladěny i světlomety, které získaly nový tvar. Výrazná jsou ultra štíhlá světla ve tvaru písmene „L“ u světel denního svícení, zatímco hlavní světlomety a ukazatele směru jsou zde záměrně upozaděny.

Lexus rz450e

Lexus rz450e

Lexus RZ bude dostupný výhradně s pohonem všech kol, v tomto případě pojmenovaném jako „Direct4“. Tento systém funguje tak, že upřednostňuje přední nápravu a podle potřeby zapojuje nápravu zadní.

Přední elektromotor dokáže vyvinout výkon o síle 204 koní a zadní o síle 109 koní. Kombinovaný výkon tedy činí 313 koní. Točivý moment bude 435 Nm.

Elektrický pohonný systém je napájen lithium-iontovou baterií o kapacitě 71,4 kWh, která je umístěna pod podlahou. Slibovaný dojezd na jedno nabití by dle WLTP měl přesáhnout 400 km. Baterii by mělo být možné nabíjet při výkonu až 150 kWh, takže nabití na 80 % by mělo trvat pouze 30 minut. A co je velkým lákadlem - automobilka na baterii bude poskytovat záruku 10 let a milion ujetých kilometrů. Za tuto dobu by kapacita baterie neměla klesnout pod hranici 90 %.

 Lexus rz450e

Design interiéru je výsledkem dalšího vývoje návrhářské koncepce Tazuna. Její podstatou je vybalancování polohy řidiče za volantem a uspořádání všech ovládacích prvků a displejů tak, aby řidič k ovládání vozidla musel vynaložit jen minimální pohyby rukou, a aby nemusel odklánět svůj zrak.

Při pohledu do kabiny určitě nepřehlédnete volant s dotykovými ploškami, přístrojový štít, velký průhledový displej a 14“ displej infotainmentu s dvojicí vystouplých otočných voličů pro nastavení teploty. Na přání si lze zvolit high-tech volant zvaný One Motion Grip, volant bez mechanické vazby s předními koly. RZ bude vůbec prvním automobilem na světě, který nabídne technologii Drive-by-Wire (elektronická vazba).

Nenajdete zde třeba ani běžné vyhřívání sedadel, místo nich Lexus umístil před řidičem, spolujezdcem, ve sloupku řízení a také ve spodní části středového tunelu infrazářiče.

Lexus rz450e

Český zákazník si může tento nový model objednat začátkem druhé poloviny roku 2022. První vozy pak dorazí ke svým majitelům koncem letošního roku. Přesnou pořizovací cenu zatím neznáme, ale odhadujeme, že bude přibližně začínat na 1 150 000 Kč.

Diskuse

Diskuse neobsahuje žádný příspěvek
Zobrazena strana 1 z 1 celkem