Automobilky v čele s Audi vyvinuly nové světlomety, které jsou technologicky mnohem dál než současné technologie. K dispozici budou všude, kromě USA, jejíž regulační orgány jsou příliš pomalé na to, aby regule zavčasu upravily.
Audi a několik dalších automobilek, nabízí pokročilé technologie adaptivních světlometů zvané ADB. Mezi tyto technologie patří například detekce chodců a různých překážek nebo třeba bezpečnostní upozornění jiným řidičům. Když vjedete do tunelu, světla se rozjasní. Čím rychleji jedete, tím dále vaše světlo dosvítí. Některé značky v autech pro evropský trh spárují LED diody a laserová světla a dosvítí téměř půl kilometru. A to se stále soustředí na přesnost, a ne na vzdálenost. ADB také zastíní vaše světlomety tak, aby světlo neoslepovalo protijedoucí řidiče, ale stále osvětluje cestu, po které jedete. Tato technologie funguje tak, že jsou fotony přenášené na 1 300 000 mikrozrcadel a každé z nich se může přizpůsobit až 5000x za sekundu. A také se stále přizpůsobují, aby ozařovaly terén v zorném poli řidiče, ale aby neoslepovaly ostatní.
Proč to nelze použít v USA? Tam totiž platí 53 let starý zákon, podle kterého nemohou potkávací a dálková světla fungovat zároveň. A teď si uvědomte, že ADB nepoužívá dvoje světla (dálková a potkávací) ale milion tři sta tisíc. Takže americké regulační úřady jsou moc pomalé na to, aby si poradily se dvěma typy světel, jak chtějí vyřešit ADB.
Technologie jde ještě dál. Už teď jsou technologie, které dokáží udržet auto ve svém pruhu na silnici. Nicméně se zhoršující se viditelností, například vlivem špatného počasí, se tyto systémy také zhoršují. Nové světlomety by měly umět číst vzory na trati i ve zhoršeném počasí, a to lépe než člověk, takže vás i tak udrží ve správném pruhu.
V budoucnu by měly světlomety číst značky a zobrazovat je na displeji v autě. Auta by se sebou mohla také mluvit podle toho, co jejich světla uvidí. První auto ve sněhové bouři se tak stane takovým průzkumníkem, který bude odesílat informace ostatním autům v lokaci. Podobně by měly fungovat i s autonehodami.
Co dalšího by podle vás měly světlomety umět?
Zanechte nám komentář níže nebo na našem Facebooku
Kontakt: redakce@auta.cz
Zdroj: carndrv