Jistě Vám neuniklo, že každý nový automobil, který sjede z výrobní linky je opatřen zabudovanými dotykovými obrazovkami. Dnes se s digitalizací setkáte jak u budíků, tak i v podobě tabletu zasazeného do palubní desky, který slouží pro ovládání infotainmentu. Samozřejmě, že se najdou i výjimky, které Vám usnadní ovládání nejrůznějších funkcí. Bohužel i tak se najdou nesmyslné počiny, které samotného řidiče dokážou rozptýlit a odvádět jeho pozornost za jízdy.
Příkladem jsou dotykové obrazovky s více nabídkami a tlačítky citlivými na dotek (některá jsou dvouúčelová), všudypřítomné v nových a modernizovaných www.pradareplicabags.com modelech, které jsou nyní na trhu. Spousta řidičů je toho názoru, že nic by se nemělo přehánět a všechna tlačítka a funkce není třeba digitalizovat. Například ovládání topení, výhřevu sedaček a funkce tomu podobné, jsou bezkonkurenčně použitelnější jako fyzické tlačítko. Ono totiž přepínání stanic, či volba teploty v tabletu před Vámi není zrovna jednoduché a bezpečné.
A přesně k tomu právě dospěla nová švédská studie. Zjistilo se, že dotykové obrazovky se svými četnými stránkami menu mohou řidiče na silnici skutečně rozptylovat. Studie švédského automobilového magazínu Vi Bilägare dospěla k poměrně předvídatelnému závěru, že tlačítka jsou bezpečnější než dotykové obrazovky, a to na základě výpočtu času potřebného k provedení jednoduchých rutinních operací. Časopis požádal testovací řidiče vybrané z řad čtenářů, aby za jízdy provedli čtyři běžné úkoly. Před tímto pokusem měli řidiči čas se ve zvolených autech s ovládáním dostatečně seznámit. Mezi moderní zástupce byli vybrání Tesla Model 3, BMW iX a nový Seat Leon. Tunu fyzických tlačítek tak poté zastupovalo 17 let staré Volvo V70. Ti z Vás, kteří vědí, jak interiér tohoto švédského zázraku vypadá, jistě chápou volbu tohoto modelu. Časopis poté měřil čas řidičů, kteří dokončili každý úkol, zatímco jejich vozidla jela rychlostí 110 km/h. Není divu, že ti, kteří jeli ve starém Volvu,Replica Handbags splnili čtyři úkoly nejrychleji. V průměru jim to zabralo pouhých 10 sekund.
Vi Bilägare upozorňuje, že nedostatek tlačítek není jediným problémem. Důležitou roli hraje také způsob, jakým jsou multimediální systémy navrženy. Systém v BMW iX má například jedno z nejsložitějších rozhraní, jaké kdy bylo navrženo, uvádí časopis. Nejzávažnější je samozřejmě to, že každá sekunda strávená hledáním správné funkce, představuje stovky ujetých metrů, kdy se řidič plně nesoustředí na cestu před ním. Poselství je jasné: zjednodušit. Nejčastěji používané funkce musí být rychlé, snadné a intuitivní.
Paradox je v tom, že dnešní automobily jsou bezpečnější než kdy dřív. Máme spoustu asistentů, kteří hlídají řadu vjemů v okolí vozidla, zároveň ale výrobci do auta vloží, doslova a do písmene, tablet přímo před oči řidiče. Často tyto systémy jsou zpomalené a jejich ovládání je neintuitivní. Někdy by se měla modernizace zastavit u něčeho, co funguje tak, jak má a soustředit ji tam, kde je potřeba.
Autor: Pavel Chřibek