Včera britská automobilka slavnostně představila svou novinku, na kterou nás už nějakou dobou lákala postupným odhalováním fotografií siluety automobilu nebo detailů z interiéru.
Automobilka, která své modely s oblibou označuje názvy začínající na písmeno E, pojmenovala své první elektrické SUV Eletre. Vůz nám na včerejčím oficiálním představení ukázala v celé své kráse, ovšem na některé technické informace si ještě budeme muset počkat.
Rozměrově rozhodně nejde o žádného drobečka. Novinka je 5103 mm dlouhá, 2135 mm široká a 1630 mm vysoká. Rozvor náprav měří 3019 mm a objem kufru pojme až 470 litrů. Po designové stránce exteriéru zaujmou hlavně atypická zpětná zrcátka, která jsou ve skutečnosti kamery. Součástí vozu je také kamera pro 360° snímání a další kamera je zabudována v rámci inteligentních řidičských systémů. Nad čelním sklem je umístěn výklopný LiDAR pro snímání okolí. Ten dohromady s kamerami bude sloužit také pro autonomní jízdu. Eletre disponuje autonomní jízdou čtvrté úrovně, kterou legislativa prozatím dovoluje pouze v Číně.
Přední maska je výrazná a je tvořena trojúhelníkovými segmenty, které se v případě potřeby mohou otevírat a posílat čerstvý vzduch ke chlazení motorů. Lampy vozu jsou tvořený maticovým systémem a dynamickými ukazateli změny směru. Nepřehlédnete ani úzké světlomety, přičemž dálková světla jsou díky elegantnímu designu nenápadně skryta.
Základem automobilu je zcela nová platforma EPA (Electric Premium Architecture), na které bude stát i nový Elise. Ohledně technických údajů není Lotus tak úplně konkrétní. Zatím víme, že vůz bude využívat 800V architekturu a baterii o kapacitě 100 kW a vyšší. Maximální výkon bude záležet na zvolené verzi, ale ani v základu by to nemělo být pod 600 koní. Maximální rychlost pak bude 260 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne pod tři sekundy. Poháněna budou všechna čtyři kola. Vůz by měl být schopen ujet na jedno nabití až 600 kilometrů, je však otázkou, jestli to lze očekávat od velkého sportovního vozu. Na skutečná čísla si ještě nějakou dobu počkáme.
Při pohledu do interiéru oceníte použití udržitelných materiálů. Využita byla umělá mikrovlákna a sedadla jsou vyrobena ze směsi vlny. Pevné části jsou vyrobeny z karbonu. Na přístrojové desce je kamera snímající řidiče. Dokud se nepodívá na displeje, které nahrazují zrcátka, je jejich jas ztlumen na 50 %, aby svícení řidiče zbytečně nerozptylovalo.
Jde o krásné, elegantní pětimístné SUV (v Číně čtyřmístné) a výroba modelu bude zahájena ještě v tomhle roce, avšak první vozy se k zákazníkům dostanou až v roce 2023. Cena zatím nebyla oficiálně uvedena, lze ale očekávat, že se vyšplhá ke 3 milionům.
vehicle wraps https://www.nascarwraps.com