Každý někde začínal. Jak vypadala první Škoda, Toyota, BMW a spousta dalších? Ve kterém roce vznikly a na čem automobilky začínaly svoji výrobu?
Za úplně první automobil by se dal považovat stroj, který sestrojil francouzský vynálezce Nicolas Joseph Cugnot. Ten ale fungoval na parní motor. Za první automobil se spalovacím motorem se považuje vůz využívající De Rivazům motor, který je poháněn vodíkem. Vůz vynalezl Hayden Wischett v roce 1803. Nicméně nás bude zajímat až stroj s benzínovým pohonem, kterých jejich tvůrce, Karl Benz, vyrobil hned několik kusů a tak se dá považovat za první sériově vyráběný automobil.
Marcedes-Benz 1886
Patent Motorwagen
Tady to celé začalo. Vyrobené v roce 1885 a patentované 1886. První auto bylo Meďour, i když název Mercedes-Benz přijmuli až v roce 1901. Má 3 kola a jednoválcový motor s neuvěřitelným výkonem 0,75 koně. Mercedes udělal v roce 1893 vůz se čtyřmi koly a ten už měl celé 3 koně.
Peugeot 1891
Peugeot začal jako výrobce mlýnků na sůl a pepř v roce 1842. V roce 1882 začal vyrábět bicykly a v roce 1891 vyrobil auto s motorem tvaru V, který poháněl zadní kola řetězem. První rok vyrobili celkem 5 aut. Další rok už 29 aut a v roce 1900 se dostali na standart 500 aut ročně.
Ford 1896
Henry Ford vyrobil své první auto v roce 1896. V roce 1896 založil Detroit Automobile Company, později přejmenovanou na Henry Ford Company. Té se nezadařilo, a tak v roce 1903 založil novou společnost Ford Motor Company. První model nové společnosti byl Model A z roku 1903. Společnost Ford Motor Company první rok vyrobila 1700 aut, které prodávali za 825 dolarů a Ford tak zpřístupnil auta pro veřejnost, a nejen pro bohaté. Firmase inspirovala pásy na jatkách a vytvořili pásovou výrobu automobilů. Další rok jich vyrobili 250 000. Henry Ford byl tak průkopníkem automobilového průmyslu, poskytoval levná a kvalitní auta všem lidem a stal se jedním z nejbohatších lidí historie.
Renault 1898
Auto prošlo několika vylepšeními a do výroby šlo v roce 1903 s motorem o výkonu 5 koní a rychlostí 32 km/h.
Fiat 1989
Fabbrica Italiana di Automobili Torino -F I A T. Založená roku 1900, ten rok vyrobila 24 aut na kterých pracovalo 35 zaměstnanců. Do roku 1908 se jejich počet zvýšil na 2700 a aut dokázali vyrobit 5000 ročně.
Opel 1899
Ti začali jako výrobci šicích strojů a od roku 1886 vyráběli jízdní kola. Zakladatel Adam Opel zemřel v roce 1895, ale jeho žena a synové převzali podnik a vrhli se do automobilů. Těm se ale nedařilo a první rok prodali jen 11 vozů. Další rok 24 vozů. V roce 1931 přešel Opel pod General Motors. V roce 2017 koupila automobilku Opel francouzská společnost Groupe PSA.
Škoda (Laurin & Klement) 1905
Voiturette A
Laurin & Klement začali jako výrobci bicyklů v roce 1895 a o čtyři roky později začali vyrábět i motocykly. První auto se objevilo v roce 1905. Voiturette A mělo výkon 7 koní. Udělalo se pouhých 55 kusů než, se začalo vyrábět Voiturette B s výkonem 9 koní.
Audi 1910
Typ A
August Horch založil první společnost se svým jménem v roce 1904. Audi založil v roce 1910. Typ A měl čtyřválcový motor.
Alfa Romeo 1910
Původní název byl Anonima Lombarda Fabbrica Automobili. Zkráceno na Alfa poté co si ve společnosti řekli, že jejich název stojí za starou belu. Alfa převzala společnost Nicola Romeo a v roce 1918 vznikl název Alfa Romeo. Stroj na obrázku je vůz 4,1L motorem a 24 koňmi.
Chevrolet 1913
Typ C (Classic six)
Louis Chevrolet vyrobil své první auto už v roce 1910, ale první kus prodal až v roce 1913. Ten rok ho představil na autosalonu v New Yorku. Měl šest válců a převodovku, ale byl příliš drahý, tak brzy na to vyrobili čtyřválcovou verzi.
Aston Martin 1915
Coal Scuttle
Mitsubishi 1917
Citroen 1919
Typ A
Citroen vyráběl výzbroj do velké války, ale už v roce 1916 se Anrdré Citroen rozhodl, že chce dělat auta. První udělali už 4 měsíce po válce, měl 4 válce a rychlost až 40 km/h
Jaguar 1922
Jaguar začal pod jménem Swallow Sidecars. Prvně vyráběl díly pro jiné automobilky. Místo svého klasického názvu používali zkratku SS. Po druhé světové válce jim bylo jasné, že auto pod názvem SS není dobrý nápad, a tak se přejmenovali na Jaguar.
BMW 1927
BMW začalo jako výrobce leteckých motorů. V roce 1923 přišel první motocykl a v roce 1927 první auto.
Volvo 1927
OV4
Auto mělo výkon 28 koní, 8 airbagů, 31 výstražných světel a 14 bzučáků. Volvo brzy s bezpečností ještě přitvrdilo.
Nissan 1931
Toyota 1936
AA
Auto s šestiválcovým motorem o objemu 3,4L.
Jeep 1941
Volkswagen 1945
Typ 1 (Brouk)
První Hitlerovy KDF Wagen byly vyrobeny už v roce 1936, ale sériová výroba vznikla až na konci války, když Britové osvobodili továrnu VW. VW nabídnul auto různým britským společnostem, všechny ale tvrdili, že to nikdy nemůže mít komerční úspěch. Brouk se stal nejprodávanějším modelem v historii s více než 21 miliony kusy. Počítáno k roku 2003, kdy výroba skončila. Pár Britských společností se asi muselo mlátit do hlavy.
Ferrari 1947
Tipo 125
Enzo Ferrari odešel od Alfy Romeo, kde dělal manažera a bylo mu zakázáno na 7 let dělat auta pod vlastním jménem. První Ferrari se tak objevilo v roce 1947 s motorem V12 a výkonem 118 koní.
Porsche 1948
Porsche 356
Pan Porsche vytvořil právě VW Brouk, když jeho společnost pracovala pro VW. Své první auto udělal v roce 1948 a jedno se o pozměněného brouka.
Seat 1953
Společnost založil Wilfred Ricart pod názvem Sociedad Espanola de Automoviles de Turismo (SEAT)
Mazda 1960
Honda 1963
Lamborghini 1963
350 GTV
Jejich první pokus neuspěl, a tak se vrátili na začátek a začali znovu. Prvním autem tak bylo 350 GTV s 3,5L motorem V12 o výkonu 360 koní. Ten pocit když 60 let staré auto je lepší, než to co má většina Čechů v garáži…nebo na parkovišti na sídláku.
Kia 1974
Hyundai 1975
Hyundai byla původně stavební společnost. Později začali vyrábět auta pro Ford. První Hyundai přišlo v roce 1975
McLaren 1992
F1
První McLareny byly závodní auta. Jejich první auto bylo F1 s rychlostí 240 km/h.
Tesla 2008
Tesla Roadster
Tesla je…no pokud umíte číst, tak jste při vzniku Tesly už byli na světě, takže asi víte vše podstatné.
V seznamu nejsou všechny velké automobilky, ale spíše ty, se kterými se můžete běžně setkat i v ČR. Třeba takový Rolls Royce nebo Dodge jsou asi větší než některé z uvedených, ale u nás je nepotkáte tak často jako Volkswagen nebo i Toyotu. Snad nám vynechání, některých velkých automobilek odpustíte, v seznamu se i tak ukazuje spoustu zajímavých aut.
Které z aut ze seznamu se vám líbí nejvíc?
Zanechte nám komentář níže nebo na našem Facebooku
Kontakt: redakce@auta.cz