Jsou elektromobily skutečně šetrnější k životnímu prostředí? Vlády údajně zohledňují jen emise způsobené jízdou, ale už ne emise způsobené výrobou baterií a elektrické energie potřebné pro pohon elektromobilů.
Automobilky musejí prodávat tak, aby auta, která prodají měla dohromady průměrné emise do 95 g/km CO2. Do roku 2025 to má být dokonce 81 g/km CO2. Mají toho dosáhnout tím, že budou prodávat elektromobily. Nicméně automobilky začínají volat po lepším přepočítání emisí. Vlády prý počítají pouze s emisemi způsobenými jízdou, ale už ne s emisemi vytvořenými výrobou elektromobilů a elektřiny. Stěžují si také na to, že vlády zadávají pravidla na základě technologií, kterým nerozumí.
Automobilka Polestar zveřejnila údaje o celém životním cyklu auta Polestar 2 z pohledu produkce emisí. V tom se píše, že autu může trvat až 72 000 km, než dosáhnou z pohledu celého životního cyklu nižších emisí než Volvo XC40 s benzinovým motorem.
Carlos Tavares je generální ředitel společnosti Stellantis, což je firma vzniklá sloučením PSA Group a Fiat Chrysler Automobiles. Při svém proslovu v den sloučení těchto automobilek využil celosvětové pozornosti a promluvil právě o problému emisí vypuštěných při výrobě elektromobilů. Byl to právě on, kdo tvrdil, že vlády prosazují technologie, kterým nerozumí, a že předpisy o elektromobilech jsou pak úzkoprsé.
Jeden z průzkumů o celkovém vlivu výroby elektromobilů vs aut se spalovacími motory provedla například jedna italská univerzita, konkrétně katedra průmyslového inženýrství ve Florencii. Zkoumali nejen vznik emisí při výrobě baterií, ale taky při těžbě drahých kovů a surovin pro baterie do elektromobilů, okyselení, toxicitu sladké vody, toxicitu pro člověka, využití půdy, tvorbu ozonu a další faktory.
Lithiový důl
Ze studie vychází, že elektromobily způsobují větší toxicitu pro člověka než naftová a benzinová auta. Taky byly elektromobily horší co se týče čerpání zdrojů. Co se týče uvolňování CO2, tak pokud by elektřina pro elektromobily byla vyráběná s pomocí fosilních paliv, tak by elektromobily musely ujet alespoň 44 000 kilometrů, než by se staly ekologičtějšími než auta na benzin nebo naftu.
Ve shrnutí této studie by elektromobily mohly mít lepší dopad na změnu klimatu, ale pouze v případě, že elektřina na jejich pohon nebude vyráběna z fosilních zdrojů. Nicméně výroba elektromobilů má v některých oblastech vyšší ekologickou zátěž hlavně kvůli těžbě drahých kovů a taky výrobě chemikálií nezbytných pro výrobu baterií.
Vědci věří, že v budoucnu mohou být auta lehčí, lepší, dobře recyklovatelná a stále na fosilní paliva.
Jste pro nebo proti elektromobilům?
diskuze na forum.auta.cz
Kontakt: redakce@auta.cz
Zdroj: autocar