V dnešní době umí automobily spoustu věcí. Pomalu, ale jistě se blížíme k době, ve které se budou auta řídit sama. Než k tomu dospějeme, inženýři přijdou s velkou spoustou vymožeností, aby nám ulehčili jízdu. Má to jeden háček. V podstatě vše, co v novějším autě uděláme, se zaznamená odešle výrobci.
Geoffrey Fowler je Americký novinář, který píše články o technologiích pro The Washington Post. Jednou se mu s pomocí podařilo hacknout jeho Chevrolet a dozvěděl se, že auto o něm sbíralo informace a posílalo je do General Motors (Výrobce automobilů, pod které spadá Chevrolet, Buick, GMC a Cadillac). Auto sledovalo jeho polohu a monitorovalo aktivitu jeho telefonu, který měl se svým autem propojený. Například jeho nejčastější trasy, adresy a telefonní kontakty nebo třeba čísla na která majitel telefonu zavolal. Nejhorší na tomto případu ale má být to, že shromážděná data patřila legálně GE a Fowler na ně neměl nárok.
Fowler také zjistil, že Chevrolet měl síť propojených počítačů, které každou hodinu přenášeli 25 GB dat o uživatelích.
Co o vás auto může vědět?
- Jestliže povolíte autu přístup ke kontaktům, bude znát vaše adresy, telefoní čísla, vaše vztahy s jednotlivými lidmi, jejich tváře z fotek atd
- Vaše SMS zprávy nebo e-maily, pokud vám je zobrazuje
- Kolik vážíte, jakmile si sednete do auta
- Co máte rádi za hudbu
- Kde jste a kde jste byli
- Vaši adresu, adresu do práce a tím i co je vaše povolání
- Oblíbené podniky
- Jak řídíte – rychlost, brždění, používání pásu, jestli sledujete silnici (oční snímač), jak parkujete
A jistě bychom našli i spoustu dalších
Teď už se GDPR nezdá tak špatné že?
Nicméně se není čemu divit. Žijeme v době, ve které jsou nejdražší informace. Čím více jich máte, tím mocnější a bohatší osobou se můžete stát. Vždyť jedno z nejstřeženějších tajemství na světe je recept na Coca-colu nebo koření pro KFC.
Je to vůbec špatně?
Někomu to může nahánět strach, ale běžný občan se v podstatě nemusí bát. Podobná data se využijí především pro reklamní sdělení, ale spoustu takových dat může pomoci i bezpečnosti na silnici. Díky sběru takovýchto dat tu nyní máme automatické brzdové systémy, adaptivní světlomety, sledování mrtvého úhlu a další. Může se hodit pro rozvržení staveb nebo budování nových měst, pro cestovní kanceláře aby ukázali turistům rychlé trasy, zajímavá místa nebo třeba oblíbené podniky.
Jak se chránit?
Kdybyste přece jenom chtěli zabránit sběru vašich informací, přečtěte si několik následujících tipů
- Než prodáte auto, dejte vše do továrního nastavení, nesynchronizujte svoje data s ostatními systémy
- Reagují dveře vaší garáže na vaše vozidlo? Váš automobil se tak stává klíčem k vašemu domu
- Nenastavujte si adresy přímo na váš dům a oblíbené lokace, ale kousek od nich
- Nenechávejte zbytečně zaplou wi-fi a Bluetooth
- Nenechávejte dokumenty s údaji o vás v přihrádce u spolujezdce
Každopádně pokud se budete řídit těmito radami a příjdete domů a váš telefon se napojí na chytrou televizi, pračku, ledničku, toustovač, dveře, okna, talíře, lustr a odpadky v koši, musíte se smířit s tím, že buď zůstanete žít ve 20. století a odpojíte se nebo vaše údaje budou dostupné.
Bojíte se nadměrného zveřejňování informací?
Zanechte nám komentář níže nebo na našem Facebooku