Mazda chce stále vyrábět sporťák s rotačním motorem, ale takový model má do výroby ještě hodně daleko. Rotační technologie se vrací do Mazdy s plug-in hybridní verzí Mazdy MX-30 R-EV. Tato technologie je škálovatelná a lze ji použít v jiných aplikacích, než je její aplikace s jedním rotorem o objemu 830 ccm na tomto voze.
„Rotační motory jsou naším symbolem,“ řekl Yoshiaki Noguchi, asistent manažera divize vývoje pohonných jednotek Mazdy. „Snem inženýrů Mazdy je mít sportovní vůz s rotační pohonnou jednotkou, bohužel na to teď není čas.“ Wakako Uefuji, programová manažerka produktové divize Mazdy, dodala: „Musíme zachovat elektrifikaci modelů pro tuto éru. To je první věc, kterou uděláme, ale možná v budoucnu." Její vyjádření ilustruje zavádění produktu pro Mazdu: jejím prvním cílem je elektrifikace základní řady, jejíž součástí je rotační hybrid, ale v budoucnu nevylučuje aplikace i do sportovních vozů.
Nyní je to 11 let, co Mazda RX-8, poslední sportovní vůz Mazda s rotačním pohonem, ukončil výrobu. V roce 2015 vzbudil určité naděje na návrat této technologie koncepční vůz Mazda RX-Vision, ale nakonec se vrátila v malém crossoveru.
Mazda od posledního použití udělala na rotačním motoru obrovská vylepšení, čímž zlepšila efektivitu a spolehlivost. Mazda nyní používá přímé vstřikování namísto vstřikování portem, což zlepšuje hospodárnost až o 25 %. Samotné hliníkové boční kryty snižují hmotnost přibližně o 15 kg. Noguchi řekl, že nový rotační motor bude stále dobře fungovat při vysokých otáčkách motoru, díky čemuž se dobře hodí pro sportovní vůz, i když v MX-30 R-EV běží mezi 2450-4500 ot. /min, protože se používá jako generátor pro baterii.
Autor: Pavel Chřibek