Supervýkonné automobily 90. let

Barevné šusťákovky, ledvinky, Jarda Jágr a jeho proslulý účes ve stylu „vpředu byznys, vzadu párty“ známý pod označením mullet. To jsou první tři věci, které se mi vybaví, když se řeknou devadesátky. Co je to u vás? Vzpomene si někdo i na legendární sporťáky, které v té době brázdily silnice?

Vydáno 15.06.2021

U nás jsme mohli na cestách nejčastěji potkat vozy značky Škoda nebo jiné automobily východního bloku. Pojďme se ale společně podívat, jaká supervýkonná auta se vyráběla v zahraničí v rozmezí let 1990-2000.

V 90. letech se začala objevovat auta, která bořila zažité stylistické konvence a posouvala hranice maximálních výkonů. Využívaly se nové technické řešení a materiály z vozů F1, aby se dosáhlo lepších jízdních vlastností i u sériově vyráběných modelů.

1. Bugatti EB110 1991

Bugatti EB110 1991

Po více než třicetileté pauze se italská automobilka vrátila zpět do hry s tímto modelem. Cílem bylo představit nejlepší a nejrychlejší supersport světa. Pod kapotou se ukrýval motor 3,5 V12, který zajišťoval výkon 560 koní v 8 000 ot./min a 613 Nm v 3 750 ot./min. Vůz dosahoval maximální rychlost 343 km/h a stovku zvládl za 4,6 sekundy. Vyrobeno bylo celkem 139 kusů.

2. Bentley Continental  R 1991

Bentley Continental  R 1991

Design tohoto krasavce pochází z pera Johna Heffernana a Kena Greenleye. Jde o úspěšné aerodynamické kupé 2+2  s dlouhou přídí a tradičním chladičem. Poháněn byl vidlicovým osmiválcem o objemu 6,75 litru. Motor turbo dával asi 325 bhp, ale oficiální údaj výrobce nikdy neposkytl. Vůz dosahoval maximální rychlosti 241 km/h.

3. Lister Storm 1993

Lister Storm 1993

Lister Storm 1993 zadek

Britský výrobce automobilů oficiálně představil tohoto sporťáka na Motor Show v Londýně. Vůz má motor (V12 o objemu 6996 cm3) umístěn podélně vpředu. Šlo o jeden z největších motorů použitých v sériově vyráběném automobilu. Maximální rychlost vytáhne na 335 km/h a tenkrát šlo o nejrychlejší čtyřmístné produkční auto na světě. Z 0 na 97 km/h dosáhne už za 4,1 sekundy.

4. Ferrari F50 1995

Ferrari F50 1995

Ferrari F50 1995 zadek

Speciální model, který vznikl na oslavu 50. výročí automobilky Ferrari. Vyrobilo se celkem 349 modelů a všechny se prodaly ještě před oficiální prezentací. Jde o jeden z nejžádanějších automobilů v historii. Spojuje v sobě avantgardní techniku, materiály a know-how z F1. Podélně uložený atmosférický motor V12 o objemu 4 698 cm³  a výkonu 520 koní a 471 Nm točivého momentu zajišťuje maximální rychlost 325 km/h.

5. Lamborghini Diablo VT Roadster 1995

Lamborghini Diablo VT Roadster 1995

Lamborghini Diablo VT Roadster 1995 back

První verze modelu Diablo, která přijela bez střechy. Pohon všech kol, 5.7 litrový motor V12, výkon 492 koní a točivý moment 580 Nm, to vše udělalo z Diablo VT Roadster na čas nejrychlejší, sériově vyráběný automobil na světě. Maximální rychlost byla 335 km/h. Vyrobilo se jen 200 modelů

6. Lotus Esprit V8 1996

Lotus Esprit V8 1996

Lotus Esprit V8 1996 back

V roce 1996 byl Lotus prodán malajské automobilce Proton a na trh byl uveden model Esprit V8. Vůz poháněl motor V8 o objemu 3,5 litru se dvěmi turbodmychadly. Při kompresním poměru 8:1 dosahuje výkon 260 kW (353 koní) při 6500 ot/min a točivý moment vrcholí na 400 Nm při 4250 ot/min. Maximální rychlost vozu je 282 km/h a zrychlení z 0-100 km/h zvládne za 4,5 sekundy.

7. Jaguar XKR 1998

Jaguar XKR 1998

XKR je supervýkonnou variantou modelu XK8, od kterého se liší maskou, decentním spoilerem a rychlejší akcelerací. Jde o dvoudveřové kupé s motorem uloženým vpředu, které pod kapotou skrývá V8 o objemu 3 996 cm³. Nejvyšší možný výkon je 267 kW a maximální rychlost je omezena na 250 km/h. Z 0 na 100 km/h vůz dosáhne za 5,4 sekundy.

 

Diskuse

Diskuse neobsahuje žádný příspěvek
Zobrazena strana 1 z 1 celkem