Barevné šusťákovky, ledvinky, Jarda Jágr a jeho proslulý účes ve stylu „vpředu byznys, vzadu párty“ známý pod označením mullet. To jsou první tři věci, které se mi vybaví, když se řeknou devadesátky. Co je to u vás? Vzpomene si někdo i na legendární sporťáky, které v té době brázdily silnice?
U nás jsme mohli na cestách nejčastěji potkat vozy značky Škoda nebo jiné automobily východního bloku. Pojďme se ale společně podívat, jaká supervýkonná auta se vyráběla v zahraničí v rozmezí let 1990-2000.
V 90. letech se začala objevovat auta, která bořila zažité stylistické konvence a posouvala hranice maximálních výkonů. Využívaly se nové technické řešení a materiály z vozů F1, aby se dosáhlo lepších jízdních vlastností i u sériově vyráběných modelů.
1. Bugatti EB110 1991
Po více než třicetileté pauze se italská automobilka vrátila zpět do hry s tímto modelem. Cílem bylo představit nejlepší a nejrychlejší supersport světa. Pod kapotou se ukrýval motor 3,5 V12, který zajišťoval výkon 560 koní v 8 000 ot./min a 613 Nm v 3 750 ot./min. Vůz dosahoval maximální rychlost 343 km/h a stovku zvládl za 4,6 sekundy. Vyrobeno bylo celkem 139 kusů.
2. Bentley Continental R 1991
Design tohoto krasavce pochází z pera Johna Heffernana a Kena Greenleye. Jde o úspěšné aerodynamické kupé 2+2 s dlouhou přídí a tradičním chladičem. Poháněn byl vidlicovým osmiválcem o objemu 6,75 litru. Motor turbo dával asi 325 bhp, ale oficiální údaj výrobce nikdy neposkytl. Vůz dosahoval maximální rychlosti 241 km/h.
3. Lister Storm 1993
Britský výrobce automobilů oficiálně představil tohoto sporťáka na Motor Show v Londýně. Vůz má motor (V12 o objemu 6996 cm3) umístěn podélně vpředu. Šlo o jeden z největších motorů použitých v sériově vyráběném automobilu. Maximální rychlost vytáhne na 335 km/h a tenkrát šlo o nejrychlejší čtyřmístné produkční auto na světě. Z 0 na 97 km/h dosáhne už za 4,1 sekundy.
4. Ferrari F50 1995
Speciální model, který vznikl na oslavu 50. výročí automobilky Ferrari. Vyrobilo se celkem 349 modelů a všechny se prodaly ještě před oficiální prezentací. Jde o jeden z nejžádanějších automobilů v historii. Spojuje v sobě avantgardní techniku, materiály a know-how z F1. Podélně uložený atmosférický motor V12 o objemu 4 698 cm³ a výkonu 520 koní a 471 Nm točivého momentu zajišťuje maximální rychlost 325 km/h.
5. Lamborghini Diablo VT Roadster 1995
První verze modelu Diablo, která přijela bez střechy. Pohon všech kol, 5.7 litrový motor V12, výkon 492 koní a točivý moment 580 Nm, to vše udělalo z Diablo VT Roadster na čas nejrychlejší, sériově vyráběný automobil na světě. Maximální rychlost byla 335 km/h. Vyrobilo se jen 200 modelů
6. Lotus Esprit V8 1996
V roce 1996 byl Lotus prodán malajské automobilce Proton a na trh byl uveden model Esprit V8. Vůz poháněl motor V8 o objemu 3,5 litru se dvěmi turbodmychadly. Při kompresním poměru 8:1 dosahuje výkon 260 kW (353 koní) při 6500 ot/min a točivý moment vrcholí na 400 Nm při 4250 ot/min. Maximální rychlost vozu je 282 km/h a zrychlení z 0-100 km/h zvládne za 4,5 sekundy.
7. Jaguar XKR 1998
XKR je supervýkonnou variantou modelu XK8, od kterého se liší maskou, decentním spoilerem a rychlejší akcelerací. Jde o dvoudveřové kupé s motorem uloženým vpředu, které pod kapotou skrývá V8 o objemu 3 996 cm³. Nejvyšší možný výkon je 267 kW a maximální rychlost je omezena na 250 km/h. Z 0 na 100 km/h vůz dosáhne za 5,4 sekundy.