Automobilový aukční trh dosáhl v posledním desetiletí mimořádných výšin. Připravili jsme pro vás žebříček sedmi nejhodnotnějších modelů, které kdy byly vydraženy v aukci. Cenu určuje nejen kvalita jejich aktuálního stavu, ale také třeba vzácnost, historický kontext nebo výrobce. Hodnota se pak samozřejmě v průběhu let mění. Dokážete si tipnout, která značka se v žebříčku objeví nejčastěji?
7. Ferrari 290 MM (1956)
Dražbu měla na starost aukční společnost RM Sotheby's a proběhla v prosinci roku 2015. Závodní vůz, jehož zkratka MM v názvu odkazuje na slavný italský závod Mille Miglia, přišel jako náhrada za 860 Monza. Za volant usedl například slavný závodník Juan Manuel Fangio. Auto mělo okamžitý úspěch a celkem byly vyrobeny 4 exempláře.
Prodáno za 28 050 000 $
6. Mercedes-Benz W196 (1954)
Dražbu uskutečnila mezinárodní aukční síň Bonhams v červenci roku 2013. Mercedes postavil pouze 14 exemplářů tohoto modelu. Nakonec ovšem zůstalo jen 10 přeživších a z toho 6 vlastní sama společnost a 3 jsou v muzeích, takže jeden jediný vůz W196 je dostupný soukromým sběratelům. Jako první monopost od Mercedesu využíval atmosférický motor - konkrétně 2,5litrový osmiválec o výkonu 261 koní.
Prodáno za 29 600 000 $
5. Ferrari 412P Berlinetta (1967)
Aukční síň Bonhams uskutečnila teprve nedávno také prodej tohoto závodního modelu. K dražbě došlo v srpnu letošního roku během Monterey Car Week v Kalifornii. Italská automobilka vyrobila pouze dva exempláře. V roce 1967 zvládl dražený model dojet třetí v náročném vytrvalostním závodě na 1000 km v belgickém Spa. Následně se stal majetkem hned několika známých sběratelů - například Chrise Corda, vnuka zakladatele automobilky Cord, Bruce McCawa nebo Anthonyho Bamforda, majitele JCB.
Prodáno za 30 255 000 $
4. Ferrari 335S (1957)
Pařížská aukční společnost Artcurial v roce 2016 dražila vůz, který startoval v mnoha slavných závodech po celém světě. Například v roce 1958, kdy za volant usedl Stirling Moss, vůz vyhrál Velkou cenu Kuby. Zpočátku Ferrari 335 S poháněl dvanáctiválec o objemu 3,8 litru s výkonem 360 koní, později byl objem zvětšen na 4,1 litru a zvýšil se i výkon na 400 koní. Vůz zvládl jet rychlostí až 300 km/h.
Prodáno za 35 711 359 $
3. Ferrari 250 GTO (1962)
Dražbu v roce 2014 pořádala společnost Bonhams. Vyrobeno bylo celkem 39 exemplářů. Konkrétně tenhle má ovšem zajímavou minulost. Například jedním z majitelů vydraženého vozu byl i francouzský olympijský medailista ve sjezdu na lyžích a automobilový závodník Henri Oreiller. Ten s tímto vozem v závodě havaroval a zranění následně podlehl.
Prodáno za 38 115 000 $.
2. Ferrari 250 GTO (1962)
Stejný model dražila také o čtyři roky později aukční síň RM Sotheby's. Tento exemplář, který byl vyrobený jako třetí v pořadí, nikdy nebyl havarovaný a má autentickou převodovku i motor. Vůz hned dvakrát vyhrál závod Targa Florio - a to v letech 1963 a 1964.
Prodáno za 48 405 000 $.
1. MERCEDES-BENZ 300 SLR UHLENHAUT COUPÉ (1955)
A máme tu vítěze...
Tento model z roku 1955 byl v květnu roku 2022 vydražen aukční společností RM Sotheby's za rekordních 145 milionů $.
Jde o jeden ze dvou prototypů, které automobilka vyrobila. A proč Uhlenhaut? Rudolf Uhlenhaut byl šéfkonstruktér závodního oddělení, a právě díky němu vznikly dva silniční exempláře závodního sportovního vozu 300 SLR. Jedním z nich, tím vydraženým, Rudolf jezdil do práce.
Aukce probíhala anonymně a pozváno prý bylo jen pár movitých sběratelů.
Zdroje: Autocar.co.uk, M Sotheby's, Ferrari, Bonhams, Artcurial, Mercedes-Benz,