Již od března Petrohradský závod Toyoty nevyrábí žádná vozidla. Toyota zvažuje prodej tohoto závodu, protože po invazi na Ukrajinu přichází nedostatek klíčových komponentů a materiálů. Automobilka pozastavila výrobu v továrně v březnu po ruské invazi na Ukrajinu. Zastavila také dovoz všech vozidel do Ruska.
Toyota v pátek uvedla, že po dobu 6 měsíců udržovala továrnu ve stavu, kdy měla být opět obnovena výroba, v případě, že to okolnosti dovolí. Bohužel doposud se nedostavily žádné náznaky, že by mohla v budoucnu opět fungovat. Tato továrna má kapacitu 100 000 kusů ročně. Vyráběly se zde sedany střední třídy Camry a crossover SUV RAV4 pro ruský trh společně s exportem do Běloruska, Kazachstánu a Arménie.
Automobilka uvedla, že v Rusku zachová restrukturalizovanou organizaci, která bude poskytovat služby stávajícím zákazníkům značek Toyota a Lexus. Zaměstnancům bude kromě finanční podpory nad rámec zákonných požadavků nabídnuta pomoc při opětovném zaměstnání, rekvalifikaci a duševní pohodě, uvedla Toyota.
Automobilka v současnosti zaměstnává v Rusku 2350 lidí. Přibližně 1900 jich pracuje přímo v Petrohradě a zbylých 450 v Moskvě, aby dohlíželo na marketing a finanční operace. „Myslíme si, že Toyotu v Rusku opustí asi 2000 lidí“, řekl mluvčí Toyoty. Pracovní síla udržovaná v Moskvě bude nadále pomáhat především stávajícím zákazníkům v Rusku s dovozem a distribucí dílů. Toyota prodala v srpnu v Rusku pouze 221 vozů, což je o 97 procent méně než ve stejném měsíci loňského roku, podle Moskevského výboru výrobců automobilů AEB. Celkový trh klesl o 62 procent na 41 698 kusů.
Továrna zahájila výrobu v prosinci roku 2007 po investici ve výši 38 miliard rublů (asi 680 milionů dolarů při současném směnném kurzu). Invaze Moskvy na Ukrajinu 24. února podnítila masový korporátní exodus z Ruska a zanechala za sebou majetek v hodnotě miliard dolarů. Volkswagen a Nissan patří k automobilkám, které pozastavily výrobu, propustily zaměstnance a zastavily dovoz, čímž čínským automobilkám zůstala mezera na trhu.
V květnu Renault prodal svůj většinový podíl v AvtoVAZ, největší ruské automobilce a vlastníkovi značky Lada, ruskému vědeckému institutu, údajně za pouhý jeden rubl s šestiletou opcí na jeho odkoupení.
Autor: Pavel Chřibek