O elektromobilech a o samořídících se autech slyšíme na každém kroku. Ale co to autonomní (samořídící) auto přesně znamená? Sdružení odborníků automobilového průmyslu – SAE rozděluje autonomní auta do pěti úrovní. V jaké úrovni jsme a co každá z úrovní může nabídnout?
Úroveň 0
Když počítáme i úroveň nula, je jich vlastně šest. Úroveň autonomity řízení nula je jednoduše žádná autonomita, proto se do úrovní nepočítá, ale určitě není na škodu tuto úroveň také zmínit. Úroveň nula totiž nabízí většina aut, které běžně potkáváme na silnici. Do úrovně nula patří i auta s tempomatem. Další moderní vychytávky u nových aut by se už mohly řadit do vyšších úrovní.
Úroveň 1 – asistence
Do úrovně jedna se řadí auta, která mají alespoň adaptivní tempomat a jsou schopná udržet určitou vzdálenost za vozidlem před vámi. Dokáže tedy samo zrychlovat a zpomalovat. Také se sem řadí technologie udržení se v jízdním pruhu. Řidič ale stále musí mít nad jízdou kontrolu. I když mají tyto technologie snad všechna nová auta, většinu dopravy stále tvoří auta úrovně nula.
Úroveň 2 – částečná automatizace
Auto dokáže taky samo brzdit, zrychlovat a udržet se v pruhu, zastavit a rozjet se. Nicméně mnohem lépe a bezpečněji a řidič už nemusí mít takovou kontrolu, nicméně stále by měl mít ruce na volantu. Na úrovni 2 je například Volvo Pilot Assist a Audi Traffic Jam Assist. Byl sem zařazený i Tesla Autopilot, nicméně Tesla slibuje vyšší úroveň už v roce 2021.
Úroveň 3 – podmíněná automatizace
Auta úrovně 3 jsou schopna řídit sama, ale jedině za „ideálních“ podmínek. Mají schopnost detekovat podněty z prostředí, zastavovat a předjíždět ostatní účastníky provozu. Řidič už nemusí mít ruce na volantu, ale stále musí za volantem alespoň sedět a převzít kontrolu, když podmínky provozu klesnou pod ideální úroveň. Do této kategorie se chtěla dostat právě Audi Traffic Jam Assist a v podstatě se jí to i povedlo, ale jen na území Evropy. V Americe, která má většinou mírnější podmínky pro dopravu než Evropa, zůstal Trafic Jam Assist paradoxně na úrovni 2. Ne, že by byl systém jiný, USA jen nasadilo tvrdší podmínky. V průběhu roku 2020 Audi prý snahu na dosáhnutí úrovně 3 vzdala.
Úroveň 4 – vysoká automatizace
Na této úrovni už mohou auta jezdit i bez řidiče. V tuto chvíli už existují například i taxíky na úrovni 4, ale kvůli regulacím úřadů se mohou pohybovat pouze v určitých oblastech. Kdyby těchto předpisů nebylo, možná už by taková auta jezdila mezi námi (nebo aspoň v Německu a Francii), ale tyto předpisy mají lidi spíš chránit před novou neozkoušenou technologií než trestat výrobce. Svá auta úrovně 4 má například firma Waymo a NAVYA. Auta produkují a testují hlavně v USA. Tato auta mají stále volant a umožňují řízení člověkem.
Úroveň 5 – plná automatizace
Auto už nemá volant ani pedály. Je plně autonomní a člověk už jej nemůže mechanicky ovládat. Auto by mělo být schopné jezdit za jakýchkoli podmínek, i těch kritických, kde hrozí autonehoda. Auto je schopné dostat se kamkoli, kam by se dostal člověk řidič. Díky hlasovému asistentovi si z něj můžete udělat i kamaráda, ale úrovně 5 se ještě spoustu let nedočkáme.
Nechali byste za sebe řídit auto?
Kontakt: redakce@auta.cz