Asi každý ví, že autům zima úplně nesvědčí. U nás se má sice oteplovat, ale zimním dnům nemusí být konec. Informace o tom, co všechno může zima ovlivňovat, jaké problémy způsobuje a jak se proti tomu bránit, poskytl mechanik z Aljašky, James Grant.
Máte elektromobil
Mít elektromobil samo o sobě asi není problém, ale nízké teploty zpomalují chemii v autobateriích, a to už problém je. U elektromobilu je tak ovlivněné skoro všechno. Auto hůř zrychluje, hůř vytápí kabinu a podobně. Aby byla baterie schopná rozumného provozu, spotřebovává více energie, takže má vaše auto nižší výkon a nižší dojezd. Například elektromobil Chevrolet Bolt měl v mínusových teplotách o 19 % nižší výkon než v letních, jarních nebo podzimních měsících.
Podhuštěné pneumatiky
Když se vzduch v pneu ochlazuje, smršťuje se, a má tak nižší tlak. Jezdit s pneumatikami s nižším tlakem, než je doporučený od výrobce, může způsobit například nerovnoměrné opotřebení pláště.
Tlak v pneu byste tak měli v zimě kontrolovat častěji.
Vybitá baterie
Baterie si se zimou opravdu nerozumí. Pokud vaše auto v zimě nenastartovalo, je pravděpodobné, že za to může baterka.
Baterie se dá dobýt doma, v servise nebo nastartovat přes kabely, ale to asi není odpověď, kterou hledáte. Když dohlédnete na to, aby všechno, co spojuje baterii s motorem, bylo čisté, správně upevněné a bez koroze, mělo by to zabránit úplnému vybití. Grant doporučuje vyměnit baterku starší jak tři roky. Můžete také zkusit baterii zabalit do termoizolačního obalu. No anebo si můžete koupit přenosný startovač autobaterie, takovou powerbanku pro auta.
Hustý olej
Se snižující se teplotou olej houstne, a tím pádem hůře teče. Grant říká, že olej při -28 stupních teče jako melasa.
Grant radí v zimě přejít na nízkoviskózní olej.
Led v nádrži
Palivo vám jen tak nezmrzne, ale pokud se vám do nádrže dostala voda, může zamrznout a ucpat přívod paliva.
Grant doporučuje udržovat nádrž z půlky plnou nebo alespoň nejezdit na rezervu.
Zpomalené obrazovky
Pokud máte v autě LCD obrazovky, mohou být v zimě zpomalené a zasekané. Stejně jako se v oleji a v baterce zpomalují molekuly tekutin, i v LCD se zpomalují molekuly tekutých krystalů.
Tady bohužel pomůže jenom počkat, až se kabina auta zahřeje.
Promrzlé stěrače
Mínusové teploty zmrazí gumu na stěrači natolik, že by se mohla potrhat nebo prasknout. Můžete zkusit stříknout nemrznoucí směs, ta ale nemusí být tak nemrznoucí, jak bychom si přáli.
Existují i zimní stěrače, které jsou uzpůsobené pro chladnější počasí, ale tady asi bude stačit jen zkontrolovat, jestli nejsou stěrače moc opotřebované. Grant doporučuje měnit stěrače každých šest měsíců. Haha Grante, to jsi uhodl.
Zamrzlá skla zevnitř
Váš dech může kondenzovat a zmrznout na vnitřní straně skel. Tohle je problém hlavně u starších aut nebo aut s nefunkčním systémem odmrazování skel.
Měli byste zkontrolovat, jestli systémy vytápění fungují správně. Nicméně toto většina majitelů starších aut vůbec neřeší. Takže škrabku po ruce a škrábat i zevnitř.
Nemrznoucí směs klame svým jménem
Nemrznoučka může hůře fungovat pokud je stará anebo pokud máte špatný poměr s vodou. Samotná nemrznoučka má prý vyšší bod mrazu než smíchaná s vodou. Grant ještě mluvil o kontrole tuhnutí kapaliny refraktometrem, ale to už byste museli být hodně velký fajnšmekr.
Už vám letos chcípla baterka zimou?
diskuze viz. forum.auta.cz
Kontakt: redakce@auta.cz
Zdroj: carndrv