Myšlenka prokázat rychlost a odolnost nových vozů tím, že budou mezi sebou závodit v dálkových jízdách či na okruzích, se objevila už počátkem prvního desetiletí 20. století. A než skončilo, tak se motorový sport rozvíjel v Evropě i v USA. Americké, britské, německé, francouzské a italské vozy vévodily startovnímu poli.
![](https://www.auta.cz/public/news/index/62615a9cdc5dd0.136414680.jpg)
Napier Gordon Bennett 1902
V roce 1902 s tímto vozem zvítězil Selwyn Francis Edge, britský automobilový závodník australského původu, v závodě o Pohár Gordona Bennetta. Zelená barva laku se od té doby nazývala British Racing Green.
Motor: 6 435 cm³, řadový, čtyřválcový
Maximální rychlost: 113 km/h
Spyker 60HP 1903
Bratři Jacobus a Hendrik-Jan Spijkerovi z Holandska vynikali výrobou skvělých vozů. Zvlášť pozoruhodný byl první sériový šestiválec s pohonem všech kol s brzdami. Automobil je společně s dalšími vozy automobilky vystaven v Louwmanově muzeu v Haagu.
Motor: 8 821 cm³, řadový, šestiválcový
Maximální rychlost: 129 km/h
Darracq 200HP 1905
V prosinci 1905 řidič Victor Hemery překonal s tímto francouzským vozem na polní cestě za Paříží světový rychlostní rekord 177 km/h a v roce 1906 jej zvýšil na 193 km/h. Jde o nejstarší dochovaný osmiválec do V na světě.
Motor: 25 400 cm³, V8
Maximální rychlost: 193 km/h
Marquette-Buick 1909
Louis Chevrolet dovedl jeden z těchto vozů k vítězství v závodě na 5 mil (8 km) v Indianapolis. Později byl diskvalifikován, protože nesplnil kritéria sériového provedení.
Motor: 4 800 cm³, řadový, čtyřválcový
Maximální rychlost: 145 km/h
Mercer Type 35R Raceabout 1910
Jeden z nejobdivovanějších sportovních vozů desetiletí. Nezvykle nízký vůz, který byl na svou dobu výborně ovladatelný, vyhrál v roce 1911 pět ze svých prvních šesti závodů. Se čtyřrychlostní sříní z roku byl pak ještě rychlejší.
Motor: 4 929 cm³, řadový čtyřválcový
Maximální rychlost: 129 km/h
Stutz Bearcat 1912
První Bearcat vyrobil Harry C. Stutz v roce 1911 za pouhých 5 týdnů. Štíhlý silniční závodní vůz nízké stavby bez dveří, s monoklovitým ochranným sklem před řidičem, se brzy stal ikonou své doby - zúčastnil se třiceti závodů a 25 z nich vyhrál.
Motor: 6 391 cm³, řadový, čtyřválcový
Maximální rychlost: 121 km/h
Zdroj: Auta-velký obrazový průvodce 2016
Diskuse
Nejčtenější za poslední měsíc
![](/public/news/small/666aa70ade84b2.335082483.jpg)
![](/public/news/small/6663160aafbe15.055245584.jpg)
![](/public/news/small/666026fd9c5bd9.629864165.jpg)
![](/public/news/small/667d482b2b2a14.077647310.jpg)
![](/public/news/small/667abc65b33680.529631094.jpg)