První generace švédského vozu Saab 9-5 byla uvedena na trh v roce 1997 jako nástupce modelu Saab 9000. Vůz byl dostupný v karoserii sedan a wagon (kombi). Jako první auto na světě nabízelo ventilovaná sedadla.
Více informací... Původně ho poháněly čtyřválcové motory Saab B205 a B235V, ale od roku 2002 je nahradily benzínové motory od Opelu. V roce 2006 pak byly nahrazeny dieselové motory motorem od Fiatu (1.9 JTD 16V). Unikátní V6 od GM 54 upravené automobilkou Saab se vyráběly do roku 2003, pak byly nahrazeny čtyřlitrovým motorem s výkonem 164 kW.
V roce 2009 se první generace prodala divizi General Motors BAIC group do Číny. Druhá generace byla postavena na platformě GM Epsilon II, kterou sdílela například s Opel Insignia. Nejvýkonnější možná motorizace byla 2.8T V6 s výkonem 221 kW, která zvládla zrychlení z 0-100 za 6.9 sekundy. Modely se prodávaly se 6-stupňovou manuální nebo automatickou převodovkou s možností pohonu předních nebo všech kol 4x4. V nárazových testech Euro NCAP získal vůz plný počet pěti ⭐⭐⭐⭐⭐.